aantal vragen over o.a. Landmannalaugar en Laki

  • Danforth

    Hallo,

    We zijn bezig onze vakantie voor IJsland 2012 te plannen. Het wordt onze eerste keer in IJsland en hebben er al erg veel zin in. We regelen alles zelf en gaan met de boot en onze eigen auto (geen 4x4). De bedoeling is om een aantal dagen ter plaatse een 4x4 te huren om het binnenland te kunnen verkennen. We zijn in de luxe positie dat we 4 weken kunnen gaan en kunnen dan ook goed de tijd nemen voor alles. Wat erg fijn is met 2 kinderen van 11 en 9. Met het samenstellen komen er natuurlijk ook wat vragen naar boven die de ervaren ijslandgangers wellicht kunnen beantwoorden.

    We hebben dan ook een paar vraagjes:

    Bij dag 19 hebben we gepland dat we een 4x4 huren in Selfoss. We hebben gevonden dat we dat kunnen doen bij http://www.icelandgo.com/

    Dit is 1 van de weinigen waarbij we de auto kunnen ophalen/terugbrengen in Selfoss.

    Is er iemand die ervaring heeft met de auto's van icelandgo?

    We willen met de 4x4 van Selfoss naar Landmannalaugar rijden. Daar overnachten. Dan daar de volgende dag wandelen en in de middag rond 15.00 binnendoor naar kirkjubaejarklaustur rijden om daar te overnachten. De dag er na willen we dan naar Laki rijden om daar te wandelen en aan het begin van de avond terug te rijden naar kirkjubaejarklaustur om daar nogmaals te overnachten. De volgende dag over de ringweg terug naar Selfoss.Onderweg willen we dan van de weg af om het vliegtuigwrak te bekijken.

    Waar kan je een slaapzakovernachting regelen in de hut bij Landmannalaugar?

    Is de route zoals we die schetsen goed te rijden voor een onervaren 4x4 rijder? We hebben wel veel ervaring met rijden in buitenland (oa campers) en nemen niet snel risico's.

    Kan je overnachten in de hut vlak bij Laki? We hebben nu staan dan we terug rijden naar kirkjubaejarklaustur maar mooier is het natuurlijk om daar te kunnen slapen.

    Kan je met een 4x4 bij het vliegtuigwrak komen. Gravelroad? Als die gravelroad er niet is….je mag niet off road rijden dus kan je er dan wel komen?

    Wie weet er een leuke overnachting bij kirkjubaejarklaustur? (slaapzak accomodatie of eenvoudig vakantie huisje)

    Hieronder ons (voorlopige) schema voor de hele vakantie:

    dag 1 vertrek naar Denemarken

    dag 2 Ferry naar Faroer eilanden vertrekt uit Hirtshals om 15.30 uur

    dag 3 Aankomst Torshavn (Faroer Eilanden) om 21.30 uur - Giljanus overnachten

    dag 4 Faroer eilanden bekijken - Mykines - Giljanus overnachten

    dag 5 Faroer eilanden bekijken - Gjovn

    dag 6 Faroer eilanden bekijken (thorshavn) + vertrek naar Ijsland om 15.30 uur

    dag 7 Aankomst Ijsland (Seydisfjordur) om 7.30 uur. Rijden naar regio vogels (Bakkagerdi)

    dag 8 vogels kijken (Bakkagerdi)

    dag 9 Rijden naar Myvatn - Jarðböðin við Mývatn (natuurlijke baden) - Námafjall (mud pools geothermisch)

    dag 10 walvis - Husavik

    dag 11 poelen - Dimmuborgir (donkere lavahopen) - pseudokraters bij Skútustaðir - Kravla

    dag 12 Dettifoss - Eventueel in 4x4 huren

    dag 13 lavavelden - Goðafoss

    dag 14 rijden naar noorden - Hvammstangi overnachten

    dag 15 rijden naar Reykjavik, overnachten Reykjavik

    dag 16 Reykjavik kijken en naar accommodatie in buurt Selfoss

    dag 17 golden circle - Geysir -Tingvellir - Strokkur - Gulfoss etc.

    dag 18 golden circle - Geysir -Tingvellir - Strokkur - Gulfoss etc.

    dag 19 Selfoss + ophalen 4x4 + rijden naar binnenland landmannalaugar

    dag 20 wandelen/kijken binnenland lanmannalaugar -rijden naar kirkjaburklauster

    dag 21 rijden naar Laki - laki bekijken - overnachten kirkjaburklauster

    dag 22 Over ringweg terug naar Selfoss (ophalen eigen auto), onderweg vliegtuigwrak bekijken + rijden naar Vik regio

    dag 23 kijken vik regio - Dyrhólaey, skogafoss, etc - overnachten vik

    dag 24 rijden naar kirkjubaejarklaustur - overnachten

    dag 25 rijden naar gletsjermeer en overnachten Hofn (svartifoss, jokulsarlon)

    dag 26 hofn regio (kust)

    dag 27 rijden naar Seydisfjordur

    dag 28 Vertrek uit Ijsland (Seydisfjordur) om 10.00 uur

    dag 29 Op de boot

    dag 30 Aankomst Denemarken (Hirtshals) 12.30 uur

    dag 31 Thuisrijden

    Excuus voor de vele vragen, het zou fijn zijn als we op deze manier wat meer info kunnen krijgen.

    Vriendelijke groet

    Rene

  • Bart

    voor Landmannalaugar: als je deze naam intikt op google (met woordje hut erbij) kom je vanzelf op deze site:

    http://www.fi.is/en/huts/booking/

    of deze:

    http://www.fi.is/en/home/

  • Edwin

    Rijden met een gehuurde 4x4 naar Landmannalaugar is op zich goed te doen, maar je zal een aantal keren met de auto door een riviertje moeten rijden. Neem aan dat dat geen verrassing is. Heb zelf geen ervaringen met de accommodaties in het binnenland, maar neem aan dat je ruim vantevoren moet reserveren. Een eenvoudige accommodatie bij Kirkjubæjarklaustur is de Hunkubakkar guesthouse (http://www.hunkubakkar.is/index_eng.htm) met verschillende kleine cabins. Deze ligt circa 6 kilometer ten westen van de plaats en circa 250 meter ten noorden van de ringweg. De eigenaren hebben een 100 meter verderop gelegen schapenboerderij. Vanaf de accommodatie heb je de F206 naar de Laki.

  • Bart

    Neem aan dat je slaapzakken meeneemt? misschien is aanschaf van een eenvoudig tentje dan een idee? onder de 60 eur heb je wel een 4-persoons tentje. Kun je gedurende je reis een paar nachten ook op een camping gaan staan als er goed weer wordt voorspeld. Denk bijv. aan Landmannalaugar.

  • Puffino

    Nadeel is alleen dat als het GEEN goed weer is, de accomodatie volzit en de auto niet erg lekker slaapt (maar dan wel de enige serieuze optie is).

    Maar een optie is het zeker. Bedenk wel dat een tent van 60 euro ook een risico op zich is.

  • Arnold

    Ik kan je wel een (goedkope) tip geven, mbt een stevige en stormvaste tent.

    Kijk eens naar dit model.

    Ik heb 'm zelf drie jaar geleden gekocht voor IJsland en al meerdere keren zware stormen mee doorstaan.

    Inmiddels totaal 6 weken IJsland achter de rug en de tent staat nog steeds als een huis.

    Kampeermarkt laat deze tenten bij een bekende tentenbouwer maken en ze zijn getest in een windtunnel en gegarandeerd stormvast.

    Hoewel ik tunneltenten voor IJsland eigenlijk niet adviseer, hebben ze van datzelfde type ook een stormvaste tunneltent, de Lagnes III.

    Dus als je een betaalbare tent wilt, die toch is opgewassen tegen de elementen, ga dan eens in Eindhoven kijken.

    Aankomend seizoen gaat 'ie voor de 4e keer mee naar IJsland.

    Andere tentjes voor 60,= zou ik niet aanraden, tenzij je je vakantie wilt laten verzieken.

  • Jan

    Is 2000mm ripstop niet te weinig voor lanhgdurige regen

    Jan

  • Arnold

    Geen idee of 2000mm genoeg is, in theorie misschien niet, maar zoals gezegd heeft mijn tentje het al drie IJsland vakanties overleefd, zelfs in Landmannalaugar.

    In 2010 bij Skaftafell enorm baggerweer gehad, met windsnelheden van 30mtr/sec en stortregens, niets aan de hand.

    Tentjes van andere gasten hingen in de struiken en kwamen de volgende morgen bij ons kijken, waarom onze tent wel overeind was gebleven.

    Die gast wilde meteen weten waar ik die tent gekocht had.

    Een paar dagen later bij Vik en Skogar gestaan, ook hier de hele dag zeikende regen, maar alles in de tent kurkdroog.

    Dit tentje heeft z'n dienst inmiddels wel bewezen.

    Gezien de prijs zou je denken dat het niets kan zijn, maar kwaliteit hoeft blijkbaar niet altijd duur te zijn.

    Moet er wel bij vermelden dat het qua gewicht niet bepaald een trekkerstentje is. Als elke gram telt, dan is deze gewoon te zwaar, maar als je met de auto reist of korte hikes doet, dan is het echt een prima tent.

    Overigens heb ik het wat grotere type, die inmiddels bij Kampeermarkt niet meer verkocht wordt, maar elders nog wel opduikt, de Basecamp Takotna II. Niet voor deze prijs overigens, geloof dat ik er destijds € 189,= voor heb betaald bij Kampeermarkt.

    Op Marktplaats.nl staat er ook 1 te koop.

  • Danforth

    Hoera, ineens een hoop reacties in ons draadje, maar helaas….

    Heren, fijn dat jullie discussieren over tenten, maar doet niet terzake v.w.b. de vragen over onze reis. We hebben een goede tent, die nemen we bewust niet mee. Zoals Pufinno terecht opmerkt als het rotweer is bij Landmannalaugar willen we niet in een tentje zitten met 2 kinderen, als we dan niet gereserveerd hebben in de hut en is die vol dan hebben we vette pech. Tentje blijft dus lekker thuis.

    @ Edwin, bedankt voor een aantal goede tips. Zou leuk zijn als iemand nog concreet iets kan zeggen over de dingen waar we nog geen antwoord op gekregen hebben.

    vr gr

    René

  • Puffino

    Er zijn twee campings en een mij onbekend aantal hotel(s) bij Kirk. Er is een mooie jeugdherberg bij Hvol, een klein stukje verder in de richting van Skaftafell, het overwegen waard.

    De route Landmanna naar Kirk kost je wel wat tijd, als je om 1500 uur weggaat, reken er niet op dat om 1800 uur je potje staat te pruttelen…. Dat zul je wel niet, maar ik waarschuw dat het een niet lange maar wel langduriger route is dan als je een normale gravelroad zou rijden. Hij is goed te doen voor onervaren rijders, er zitten zeeeeer veel doorwadingen in van kleine miezerstroompjes (dus eigenlijk stromende plassen ;-) ) en een paar die iets meer voorstellen. Het leukste is de laatste (geloof ik) die is (of WAS, in 2005 in elk geval wel) verrassend diep maar prima te doen. (je kunt er niet anders, en ik vermoed dat deze zelfs onderhouden wordt en DUS te doen is). Het is een populaire track onder toeristen dus wees niet bang, met een 4x4 is ie te doen, zelfs met een JImny. (geen ervaring maar inschatting, ik rijd zelf Land Rover en dan is het helemaaaaal geen punt). Het was ook onze eerste ervaring, die we opdeden in IJsland en ik lag er niet wakker van.

    In Laki kun je volgens mij niet overnachten, zoek even op dit forum, is eerder over geschreven naar aanleding van een vraag van een fotograaf.

    OJA: er zit een UITSTEKEND en betaalbare resto in Kirk, eh, als je interesse hebt ga ik wel even zoeken. (Ik raad deze niet voor niets aan.)