aantal vragen over o.a. Landmannalaugar en Laki

• Arnold

Tja, dat heb je op forums. N.a.v. een opmerking kan een topic opeens een andere wending krijgen of wat zijsprongetjes maken.

Wellicht is de tentendiscussie niet voor de topicstarter van belang, maar er zijn er meer die meelezen en dus wellicht voor anderen wel interessant.

Landmanna moet je reserveren, als je gaat gokken op “vette pech”, weet je zeker dat je de nacht in de auto door mag brengen, weet niet wat voor de kids prettiger is.

Familie van mij is 15 jaar geleden ook met kinderen van 5 en 7 naar IJsland geweest, met eigen auto en een tent, is helemaal niets mis mee. Hadden wel twee weken regen, maar hebben toch een topvakantie gehad.

• Bart

Als je op foto's (google) ziet wat er aan ‘baggertenten’ op de camping in Landmannalaugar staat geparkeerd, dan zou ik niet bang zijn om daar met een goedkoop tentje te gaan staan. Als de boel omwaait, nou, jammer dan toch ? en als je je kinderen op dat omwaaien o.i.d. ‘geestelijk voorbereidt’…. heb je na je vakantie toch een mooi ‘verhaal’ te vertellen…

Maar ik had het over tentkamperen ingeval van voorspelling van goed weer. Nu ligt dat op IJsland wat lastig natuurlijk, maar als je met eigen auto naar IJsland gaat, dan is er toch nog wel ruimte voor een tentpakketje ??

Het ging me d'r meer om dat je zo'n tentje gewoon achter de hand hebt. Het kan namelijk op IJsland, dus ook buitenom Landmannalaugar, gerust een week redelijk stabiel weer zijn. Dan lijkt me een nacht (of meerdere) met de kids in een tentje slapen op IJsland best leuk.

En zoals arnold aangeeft, als je 4 plekken in de hut reserveert (niet goedkoop, maar kan niet in je ‘porto’ kijken) en het is die dag net pokkeweer - of je planning pakt heel anders uit, wat best kan ! - dan is dat ook niet wenselijk.

• Bart

de topicstarter is trouwens met vier personen totaal. De voorbeelden van twee, max. drie personen - tentjes betekent dat TS er twee zou moeten aanschaffen/meenemen. van bijv. Gelert zijn er wel enkele voordelige 4-pers. tentjes. Voor een tientje of zes, zeven kun je daar geen bult aan vallen, ook niet als je 'm niet gebruikt op IJsland.

• Bart

en behalve Snæfellsnes is Reykjanes ook nog een optie (met o.a. Krýsuvík en Blue Lagoon).

Dat zou je er op dag 15 en/of 16 er nog bij kunnen pakken.

• Bart

Over jouw dag 11:

De pseudokraters maken vooral ‘ indruk ’ van bovenaf. Daarvoor heb je dus eigenlijk een wat hoger standpunt nodig.

Ik heb op de krater Hverfell/Hverfjall gestaan, maar dat was voor die pseudokraters niet bepaald 't beste (hoge) punt.

Het klimmen naar de rand van deze krater vond ik trouwens wél de moeite waard. Aardig uitzicht rondom. Je bent ook vrij snel op die rand en ook voor je kinderen is dat niet echt zwaar.

• Puffino

Vind in dat opzicht het uitzicht vanaf de ten noorden van Reylkjahlid gelegen Hlidarfjall erg fraai.

Mooi uitzicht ringting Krafla en ook natuurlijk op Hverfjall.

• Arnold

Maar de meeste van de pseudokraters liggen toch meer aan de zuidkant van het meer, ter hoogte van Höfði?

Ik ben ook nog steeds zoekende hoe je het mooiste overzicht van bovenaf kunt krijgen op de kratertjes en tot nu tot alleen nog resultaat vanaf Hverfjall gehad.

Ben dus wel benieuwd waar jij bedoeld “ten noorden van Reykjahlid”, waar ongeveer ligt dat Hlidarfjall?

Ik kan het op Google Earth niet terugvinden.

Gr.

Arnold

• Arnold

Zoekt en gij zult vinden….

Net even links boven de golfbaan.

• Gerry van Roosmalen

Voor de pseudokraters is het uitzicht wellicht mooier vanaf Vindbelgjarfjall 65°37'26.57“N 17° 4'4.60”W