Paardrijden in IJsland

• Diana

Hoi Eline,

Bereid je voor, het is een enorme bak geld die je gaat uitgeven, maar je zal er geen spijt van hebben. Ik ben al drie keer met een tour van Ishestar meegeweest. Geweldig!! Kijk gewoon even op hun site. Ga dan na wat je onderweg wilt zien en neem de beslissing welke route je wilt boeken. Volgens mij was het www.ishestar.is

• Diana

PS: Het is niet aan te raden alleen op pad te gaan. Ten eerste krijg je dan geen paard mee, ten tweede je zou de weg kwijt raken en geloof me. Het is zeer uitgestrekt en niemand zal je de eerste week missen of vinden. Gewoon met een groep is leuker, gezelliger en veiliger.

Groetjes

Diana

• mieke

hoi Diana, nu ben ik benieuwd hoor: heb je ook al eens northern exposure gedaan bij ishestar?? Daar ben ik nl gids sinds 2 zomers, en er komen bijna nooit nederlanders (of misschien dan net in de weken dat ik er nog niet ben???). Verder niets bijzonders. ben gewoon benieuwd (en als je daar al bent geweest ben ik natuurlijk benieuwd naar wat je van Bjarni en andere gidsen vond! altijd leuk om te horen…)!

Mieke

• MS

Ik ben het met beide berichten van Diana helemaal eens. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat ze iemand in z'n eentje op pad zouden laten gaan. En als je een tocht door het binnenland gaat maken bent zul je begrijpen waarom.

Zelf ga ik deze zomer al weer voor de 7e keer met Ishestar mee, verheug me er nu al op.

En voor Mieke: ik reed in 2003 de eerste Highlights of the North, waarbij zelfs Bjarni wel eens op de kaart moest kijken! Mogelijk heb ik je op onze laatste avond even gesproken, er liep toen een nederlandse gids rond, maar de naam is me ontschoten.

Maartje

• mieke

hey Maartje, ja! dat was ik…. Grappig zeg.

Ik weet het van die kaart. Bjarni had het er dit jaar nog steeds over! Dat dat zo leuk was omdat het voor hem ook allemaal nieuw etc was… Komende zomer heeft ie dan ook weer een nieuwe special-tour… twee keer highlights of the north vond ie wel weer genoeg voorlopig geloof ik!! Hij had wel weer zin in iets nieuws. En Sæsi ook. Die vond de eerste highlights leuker dan afgelopen zomer, juist vanwege het ‘de-weg-niet-weten’. Zal ik ze de groeten van je doen??

Mieke

• marietje

Hoi Eline,

Deze zomer ga ik voor de vijfde keer paardrijden.

Vierde organisatie, dus ik ben benieuwd.

Als je een tocht wilt maken waar je echt niemand anders tegen komt, kan ik de tocht van Svadilfari tours in de westfjorden aanraden.

Er zijn daar geen wegen, geen vaste bewoners en vrijwel geen mensen. De laatste dag ga je te paard een gletsjer over! Je bagage gaat mee op pakpaarden, en je slaapt in een knusse tent of vervallen boerderijen.

Primitiever dan dit kan niet, en het landschap is geweldig. Thordur is een geweldige gids, weet veel van de natuur en van de mensen die er gewoond hebben. Hij kookt erg lekker.

Ja, het blijft een groepsreis, maar hier ben je echt alleen met je groep en verder niemand.

Ik ben verder met Hekluhestar geweest. Goede organisatie, heel deskundig, fijne paarden, maar rond Landmannalaugar is het best wel spitsuur met paarden. Je krijgt niet het gevoel van grote eenzaamheid zeg maar. Qua reisleider en route wel een aanrader.

Met Gaedingatours ben ik nu twee keer geweest, ze hebben heel goede paarden, en hebben een tocht in de Oostfjorden. Heel mooi gebied, papegaaiduikers van heel dichtbij, en je komt daar weinig mensen tegen. Bagagevervoer gaat hier met de auto, en Stebbi is een goede kok.

Je kunt de tour combineren met een week rondreis door IJsland. Je gaat dan niet alleen paardrijden, maar je ziet ook Myvatn, Gulfoss, Geysir, Skaftafell en Jokulsarlon. Ideaal als je nog nooit in IJsland geweest bent.

Dit jaar ga ik Met Arinbjorn Johansson. Ik heb hem gesproken op de Equitana, en ik denk dat ook deze tour geweldig gaat worden. ( twee weken, 360 km rijden, veel fjorden en strand.)

Google eens rond op internet. Behalve Ishestar en Eldhestar zijn er veel meer organisaties met paardrijtochten bezig. Kijk bv ook eens bij Polar hestar, die zitten weer in een ander gebied, en staan bij mij nog op het verlanglijstje.

Alleen met een paard de wildernis in zou ik niet doen, de natuur en het weer zijn te onvoorspelbaar om dit veilig te doen.

Groeten van Marietje