wildkamperen....?

• marije

Laugavegur is een hele bekende wandelroute, je doet er vier dagen over en het gaat van Landmannalaugar naar Thorsmork. Je gaat door de bergen, een paar keer moet je een rivier doorwaden, en je moet slaapzak en al het eten voor die dagen meenemen omdat er geen winkels zijn onderweg. De afstanden per dag zijn niet echt lang en er zijn genoeg hutten/kampeerplekken onderweg dus het schijnt goed te doen te zijn.

En de kosten, tjsa, als je een goedkope vlucht hebt, gaat (wild-)kamperen en een lading boodschappen haalt bij de bonus hoeft het niet belachelijk duur te worden.

• mieke

wildkamperen in het voor/naseizoen??? Ik weet niet zoveel van het voorseizoen, maar persoonlijk zou ik in het naseizoen toch niet zo graag wildkamperen…! Afgelopen zomer heb ik de eerste week van september kamperend rondgetrokken met auto, en ik was maar wat blij om een camping met wc en soms douche te hebben. Want het was aardig nat al, en vooral KOUD ‘s nachts. In de tent niet zo’n last, want ik had een goed matje en ganzendons-slaapzak, maar het is toch wel heeeeeel prettig als je wat meer faciliteiten hebt (soms ook wel een ruimte waar je binnen kon koken) dan alleen ‘de natuur’. En bovendien zijn die campings niet duur…

Laugavegur kan je ook het beste in juli-augustus lopen.. Dan kan je gewoon kamperen bij de hutten onderweg (500-600kronen pp). Zeker als je op het stuk landmannalaugar-alftavatn een overnachting wil doen is het wel handig die bij hrafntinnusker-hut te doen. Daar zijn mooie muurtjes van lavasteen gebouwd waar je een beetje beschut tegen de wind kan kamperen, en dan kan je 's avonds na aankomst, of de volgende ochtend voor vertrek nog een uitstapje maken naar de ijsgrot. Erg leuk, en vlak na die hut richting alftavatn is er niet echt geschikte kampeergelegenheid (kale sneeuwvlaktes!!) Bovendien zou je dat stuk al kunnen lopen (kort stukje) dezelfde dag dat je in landmannalaugar aankomt, zodat je daar niet hoeft te overnachten (alhoewel dat toch ook weer zeer de moeite waard is om daar wat langer rond te hangen!!)

• marije

Ik ben ook zeker van plan om in de zomer te gaan lopen. Die rivieren zijn me dan al fris genoeg, als het ook nog vriest wordt het wel een erg koude onderneming!!! Heb je ook de Kjalvegur gelopen? Lijkt me ook erg mooi….

• mieke

nee, kjalvegur heb ik nog niet gelopen. Laugavegur daarentegen 2 keer. De eerste keer 4 jaar geleden, volledig georganiseerd met een groep van landmannalaugar naar skogar, afgelopen jaar met z'n 2en van skogar naar landmannalaugar in 5 dagen. Super! En er gaan zeker nog meerdere tochten volgen!!!

• Þ G

Komdu sæl Hetty !

Það er leyfilegt að tjalda venjulegu tjaldi á óræktuðu landi utan þjóðgarða á Íslandi.

Það er einnig leyfilegt að tjalda á ræktuðu landi, en þá skal biðja viðkomandi landeiganda um leyfi.

Það eru því óteljandi fallegir staðir á Íslandi sem þú getur tjaldað á.

Með kveðju ! Þ G

• hetty

nog een keer?

• mieke

Hij zegt dat je mag kamperen met een ‘normale’ tent op ongecultiveerd land buiten de nationale parken, en ook op gecultiveerd land als je toestemming hebt van de eigenaar. Hierdoor zijn er enorm veel prachitge kampeerplekjes in ijsland.

Daar komt het op neer!

Mieke

• Arnold Jansen

Van Skógar naar Landmannalaugar vind ik trouwens veeeeeeeeeeele malen mooier dan andersom: je hebt in het begin steeds de watervalletjes in beeld (anders moet je je steeds omdraaien) en aan het eind wordt je beloond met een prachtige uitzicht over Landmannalaugar !!

• marije

waarschijnlijk wordt het ook die volgorde… Heb voor de eerste twee dagen al gezelschap gevonden. Heeft iemand nog een tip hoe ik mensen kan vinden die de laatste dagen mee lopen? Zou ik er op kunnen gokken dat ik mensen tegenkom in de hutten die wel gezelschap willen? Beetje grote gok lijkt me…

• vincent

Marije,

Wij willen de Laugavegur ergens in juli gaan lopen (zie http://www.nkbv.nl/prikbord/tochtgenoten?forum=35&thread=14883 ).

Groet,

Vincent.