wildkamperen in het voor/naseizoen??? Ik weet niet zoveel van het voorseizoen, maar persoonlijk zou ik in het naseizoen toch niet zo graag wildkamperen…! Afgelopen zomer heb ik de eerste week van september kamperend rondgetrokken met auto, en ik was maar wat blij om een camping met wc en soms douche te hebben. Want het was aardig nat al, en vooral KOUD ‘s nachts. In de tent niet zo’n last, want ik had een goed matje en ganzendons-slaapzak, maar het is toch wel heeeeeel prettig als je wat meer faciliteiten hebt (soms ook wel een ruimte waar je binnen kon koken) dan alleen ‘de natuur’. En bovendien zijn die campings niet duur…
Laugavegur kan je ook het beste in juli-augustus lopen.. Dan kan je gewoon kamperen bij de hutten onderweg (500-600kronen pp). Zeker als je op het stuk landmannalaugar-alftavatn een overnachting wil doen is het wel handig die bij hrafntinnusker-hut te doen. Daar zijn mooie muurtjes van lavasteen gebouwd waar je een beetje beschut tegen de wind kan kamperen, en dan kan je 's avonds na aankomst, of de volgende ochtend voor vertrek nog een uitstapje maken naar de ijsgrot. Erg leuk, en vlak na die hut richting alftavatn is er niet echt geschikte kampeergelegenheid (kale sneeuwvlaktes!!) Bovendien zou je dat stuk al kunnen lopen (kort stukje) dezelfde dag dat je in landmannalaugar aankomt, zodat je daar niet hoeft te overnachten (alhoewel dat toch ook weer zeer de moeite waard is om daar wat langer rond te hangen!!)