wildkamperen....?

• Hetty

Hallo,

Is het toegestaan om in IJsland wild te kamperen? En de campings, in welke prijsklasse moet ik die zien (in euro's).

Ook zou ik graag de benzine prijzen gemiddeld willen weten, en de gemiddelde km die je rijd om het eiland heen….

Zoals je merkt nog erg onervaren over IJsland, wel erg nieuwsgierig…

Groetjes

• Martijn

Wildcamperen word in IJsland oogluikend toegestaan, behalve in natuurgebieden, campings om en nabij de 600 kronen, benzine prijzen vergelijkbaar met NL (zelfs de diesel nu goedkoper) en verbruik dus afhankelijk van je bolide (Tom bedankt want de Isuzu was een stuk beter op alle fronten dan die Suzuki, zolang die kutdifferentieel je niet in de steek laat!), die km's hangen af van waar je en hoelang je van de 1 af gaat!

FYW!!!!!!!!!!!!!!

• Hetty

en hoeveel euro is 600 kroon?

• Gerry van Roosmalen

1000 kronen kun je bij het GWK kopen voor € 12,92. 600 Kronen zou dan ongeveer € 7,75 euro zijn. Als je je Kronen ter plekke bij de bank haalt ben je waarschijnlijk nog wel een stukje goedkoper uit.

Groetjes,

Gerry

www.gerryvanroosmalen.nl

• tom

tja,

je moet een gegeven paard niet in de bek kijken en ik heb hem wel gemist met dat verschrikkelijke weer van vandaag. Kwam onderweg 4 auto's in de greppel tegen.

FYW

• hetty

Das nie duur dan voor een nachtje kamperen, had het wel wat duurder verwacht.

Ben nu nog benieuwd naar de omtrek van het eiland, dus het gehele aantal kilometers (om benzineprijs uit te rekenen) wat je +/- rijdt in een rondreis.

Wil proberen een keer goedkoop ijsland te zien, de reizen die je ziet zijn allemaal zo verschrikkelijk duur, dat moet toch anders kunnen denk ik dan…

• an

helemaal rond ,met een flink stuk west-fjorden erbij , en middendoor langs de kjolurroute, en naar landmannalaugar…een kleine 4000 km heb ik deze zomer gereden (met een toyota yaris, dus geen 4x4)

wildkamperen is geen probleem, als je een ‘zacht’ plekje vindt…dat is ons meer dan de helft van de nachten gelukt

waar het niet mag staat het duidelijk aangegeven als je het gebied binnenrijdt

op sommige van die toeristische folders die je in de postkantoren en zo gratis kunt ophalen staan er soms zelfs plaatsen aangeduid: symbool: iglotentje….

(op een 15-tal km van de vlieghaven bvb. staat op de kaart van reykjanes, in de buurt van het solfatarenveld: prima plaats voor de eerste en laatste nachten)

heel dikwijls staat daar dan ook zo'n klein houten driehoekig hutje met daarin een plank-met-een-gat-toilet

infeite was het soms het lastigst om EN tent, EN de auto kwijt te raken: met die yaris durfde ik niet overal van de weg af te rijden om te parkeren uit vrees dat ik vast zou komen te zitten…en op de weg blijven staan betekende alle doorgang versperren…veel prima kampeerplekjes gemist

wanneer ga je ?

an

• an

wat de kostprijs betreft : het duurste was de huur van de (mini-) auto : iets meer dan 1000 euro voor 3 weken

maar, uiteindelijk zou ik het gemak van die auto niet hebben willen missen : wildkamperen zonder die wagen bvb zou niet zo vlot gelopen hebben, verder kun je er wat proviand in opslaan als je bij een goedkopere supermarkt komt

verder hebben we er ook een paar keer in geslapen , of 1 van ons beiden, want ons slaapritme lag helemaal overhoop, en dan word je op de gekste momenten ineens doodmoe

ook prima droogkast

verder hebben we amper op restaurant gegeten (er is niet zoveel voor veggies)

en een 10-tal keer gekampeerd

4 wollen truien gekocht

5-tal keer gaan zwemmen

walvistocht

alles bij elkaar een 2400 euro voor 2 personen (vliegreis inbegrepen)

al bij al wel een dure ‘low budget’ reis, maar toch degene die de grootste indruk op mij gemaakt heeft: ik denk er elke dag nog wel aan terug

gaf deze opsomming je een beetje idee ?

o ja, vrij kamperen (met de luxe van toiletgebouw en kookplaats) kan in thingvellir

an

• marije

het hele land in één vakantie zien, dat is best ambitieus!

Je moet dan wel erg veel in de auto zitten, ook omdat niet alle wegen geasfalteerd zijn en je niet altijd even snel kunt rijden. Je kunt ook eerst beginnen met een deel van het land, dan kun je er tenminste de tijd voor nemen. Want als je eenmaal in IJsland bent geweest wil je waarschijnlijk weer een keer terug. Ik heb er zelf ook al weer zin in! Ga je in de zomer? In voor- en najaar (en de winter) zijn namelijk lang niet alle wegen begaanbaar.

O ja, en heb je nog een reisgenoot nodig? Ik zoek nog iemand om de Laugavegur mee te lopen….

• hetty

Nou ik weet niet of we dit jaar al gaan, misschien nog even doorsparen…dan zou het denk ik wel voor of na seizoen worden, dit ivm de kosten.

Wildkamperen vind ik ideaal, voor een aantal nachten, ook niet alle natuurlijk. Maar merk aan reacties dat de campings niet duur zijn in ijsland…

En idd een auto heb je nodig, ook al is het een mini auto. 4x4 is natuurlijk wel wat avontuurlijker maar goed ook een eind duurder.

Even een vraag, wat is de Laugavegur?