Hoi,
Eind juni hebben we een schitterende reis weer gemaakt naar IJsland. In een woord gewoon geweldig.
Zoveel natuurschoon echt heel mooi. Ik ben nu een aantal keren geweest maar ten opzichte van eerdere reizen
is er wel wat veranderd. Wat ik wel erg jammer vond dat je nu ook entree moest betalen. En dat was het geval bij
Krafla (Leihrnjukur) en ook bij Namaskard. Gelukkig was het bij de Geysir nog niet zo ver toen (juni). Bij het
kleinste kerkje van IJsland.( voorbij Kirkjubajaerklaustur richting Skaftafell) staat nu een hek. Je kan er wel heen naar dat kerkje,
maar het is net of het dicht is door dat hek.. Later hoorde ik van andere toeristen dat de beheerder/eigenaar
toeristen had betrapt die over het dakje van de kerk liepen(?!). Bij de Godafoss zat de IJslandse reisgids van een excursiebus sigarettenpeuken op
te rapen van de grond. Achteloos weggegooid. Ik ontdekte blinkend muntgeld, ingeworpen bij dat mooie blauwe poeltje met dat kleine grotje
een paar meter van Strokkur vandaan. Ook bij de Seljalandsfoss,bij de beek is er muntgeld ingegooid. Lelijk al die blinkende rondjes…..moet dat nou echt? Ik ga nu pas savonds laat pas na de Geysir want overdag is het zo druk, geldt ook voor Gulfoss. ( savonds is het lekker rustig) ( Ik heb een keer bij de Gulfoss op de trap moeten wachten omdat ik niet doorkwam vanwege de meute)
Van de week stond er in een IJslandse krant dat er Amerikaanse toeristen een familielid hadden aangemoedigd in het ijskoude water
te springen vanaf een hoge rand (Flosagja) bij nationaal park Tingvellir. De jongen had zich uitgekleed en was in het water gesprongen. Het water was 2 graden. De jongen was erg onderkoeld en de
familie stond er bij te lachen. Ze waren later door een ranger aangesproken op hun gedrag. Toen ze de ernst inzagen klom de oudere broer naar beneden om
de jongen te redden. De jongen was echt in shock door dat koude water. De familie dacht dat hij zich als een watje gedroeg. Ze hadden geen idee hoe koud het water was. Later verlieten ze met het schaamrood op de kaken de plek. Het is jammer dat sommige toeristen zich zo gedragen. IJsland is geen spelletje. Elk jaar zijn er helaas toch
doden te betreuren door ongelukken. Af en toe hoor je ook berichten over vermissingen. Laten we hopen dat toeristen zich in de toekomst wat verstandiger gaan gedragen en de natuur en eigendommen respecteren.Ik had overigens gehoord over een natuurpas die misschien geïntroduceerd gaat worden. Gaat dat nog door? Dat zou misschien beter zijn dan
overal entree te moeten betalen. Overigens……de beelden van de spleet bij de Bardarbunga zijn weer ontzettend prachtig. Ik hoorde ook al over helicoptervluchten erheen. Wel prijzig…maar ja dit is natuurlijk een ervaring once in your lifetime. Voor de mensen die nog naar IJsland gaan…heel veel plezier . En voor de mensen die weer teruggekeerd zijn: Geniet lekker na en bedenk dat je altijd weer terug kan, want IJsland is het waard.
groetjes Leo