Midzomer: is dan iedereen de hele nacht wakker?

  • maureenjasper@hotmail.com

    Hallo forumleden,

    Mijn vrouw, drie kids (7, 7, 9) en ik gaan deze zomer 4 weken naar IJsland. We maken een autorondreis en volgen voornamelijk de ‘1’. We weten van de ‘midzomer’, waarbij de zon in die periode nauwelijks ondergaat. Fijn bij het reizen natuurlijk, die lange dagen, maar ik ben een beetje bezorgd om het slaapritme van vooral de kids. Omdat ik er niet vanuit ga dat onze accommodaties (soms huisjes, soms jeugdherbergen met een eigen slaapvertrek) verduisterende gordijnen hebben, hebben we al besloten van die maskertjes aan te schaffen, zodat dat wat daglicht tegenhoudt.

    Nu hoorde ik dat in veel gebieden waar het in de winter langdurig donker is, mensen erg blij zijn met de midzomer. Zo blij dat er veel gefeest wordt en mensen erg laat nog op zijn. Of valt dat mee? Zo nee: heeft iemand nog tips hoe we daar het beste mee om kunnen gaan (behalve: gewoon meedoen)? Zodat wij ook echt uitgerust van een rustige vakantie terugkeren?

    Jasper

  • Bob van Duin

    Mijn kinderen slapen in IJsland ook tijdens de zomer hoor, ik denk dat het jou kinderen ook wel zal lukken.

  • Arnold

    Ik snap dat het onbekende allerlei vragen oproept, maar ik zou me er allemaal niet zo druk om maken en gewoon lekker gaan genieten.

    Je doet zoveel indrukken op en je leeft grotendeels buiten, dat je na een volle dag vanzelf wel in slaap valt.

    Ik heb alleen op onafhankelijkheidsdag (17 juni) feestende mensen meegemaakt, maar verder wordt er echt niet de hele zomer door gefeest hoor.

    Wij slapen in een tent en die is nog geel ook, dus deze hele nacht is het licht in de tent.

    Je wordt vanzelf wel moe en gaat gewoon pitten. De eerste paar dagen is het even wennen en daarna weet je niet beter.

    Ik heb er nog nooit met maskers en oordoppen hoeven slapen.

  • Cindy

    Uit ervaring weet ik dat de kids snel gewend zijn, en zelf ook. Onze ervaring is wel dat je het ritme van thuis niet haalt. Niet druk over maken, gewoon meemaken en beleven. Ti's zo bijzonder……bijslapen kan thuis weer ;o)

  • Manon

    Hoi,

    Wij gaan ook regelmatig in de zomer en hebben nog nooit wakker gelegen van feestende mensen e.d. Wij ervaren er (kamperend in een tent) alleen maar rust. Het is juist fijn om je over te geven aan die rust en aan je eigen ritme. Mijn ervaring is dat het alleen voordelen oplevert. Na een dag buiten zijn val ik vroeg in slaap. Vorig jaar een paar keer bij het licht worden wakker geworden en daarvan geprofiteerd. Heerlijk bij de geiser (Strokkur) gezeten tijdens de zonsopgang terwijl er verder niemand was en enorm genoten. Dat hoef je natuurlijk niet te doen maar ik vind die lange dagen echt voordelen hebben.

    Groeten, Manon.