Waar kun je in de zomer wel en niet komen met een gewone auto

  • maureenjasper@hotmail.com

    Wij willen deze zomer (mid jul-aug) met een gewone auto (geen 4wd) wel en waar niet komen? Ik weer dat F-wegen uit den boze zijn, maar betekent dat dat alle andere wegnummers dan de 1 allemaal prima te berijden zijn? waar moet ik rekening mee houden als (met IJslandse wegen) onervaren bestuurder?

    Bedankt!

    Jasper

  • Arnold

    Het rijden op IJsland is minder moeilijk dan het lijkt. De ringweg is goed geasfalteerd en onder normale omstandigheden niet moeilijker dan het rijden op 80km wegen in Nederland.

    Echter kan het (vooral in het zuiden en oosten) nogal eens flink waaien, waarbij windsnelheden van 30m/sec geen uitzondering zijn.

    Door de open vlaktes kan het rijden dan soms gevaarlijk zijn en bij het uitstappen zul je de deuren goed vast moeten houden. Parkeer de neus bij voorkeur tegen de wind in zodat de deur niet uit je handen waait.

    Ook moet je rekening houden met zandstormen wanneer het flink tekeer gaat. Het grove zwarte lavazand heeft al menig auto gezandstraalt, dat viel voorheen niet onder de dekking van de verzekering van de huurauto, maar inmiddels kun je bij sommige verhuurders hiervoor een extra verzekering afsluiten. Beter is het echter om bij het rijden op IJsland de weersinfo in de gaten te houden en gewoon niet de weg op te gaan als het erg hard stormt.

    F-roads zijn zonder 4WD niet toegestaan, alle overige wegen wel. Dat kunnen ook gravelroads zijn, hoewel deze de laatste jaren grotendeels zijn geasfalteerd.

    Daar waar je wel gravelroads tegenkomt zul je je snelheid aan moeten passen, zeker wanneer je tegenliggers krijgt ivm met steenslag. Ook wanneer het regent zul je op deze wegen rustiger moeten rijden omdat deze gravelroads dan erg glibberig kunnen worden.

    http://www.youtube.com/watch?v=hL6f9Y-oWx4

    Klinkt allemaal eng, maar is het absoluut niet. IJslanders rijden doorgaans rustig, je zult dus zelden aso's tegenkomen die veel te hard rijden, bumperkleven of ander irritant gedrag vertonen, ik ben ze in de afgelopen 5 jaar nog niet tegengekomen. Houd je dus zelf ook aan de maximale snelheid en pas je aan de plaatselijke omstandigheden aan.

    Veel plezier.