Iceland On Your Own ervaringen

  • silvie

    Eind augustus zijn wij van plan om weer een keer terug te gaan naar IJsland. We hebben met een gewone auto al een keer de ring gedaan en we zijn al meerdere keren in Reykjavík geweest; maar we willen nu graag op een aantal plekken gaan wandelen die alleen met een 4x4 bereikt kunnen worden (Þórsmörk, Álftavatn, Laki, etc). We hebben er alleen allebei geen goed gevoel bij om zelf met een 4x4 te gaan rijden; we kunnen namelijk nog niet eens een band verwisselen als dat nodig is.

    Daarom kwamen we terecht bij de “Iceland On Your Own” buspassen. Nu willen we eigenlijk ook niet gaan kamperen of van slaapzalen gebruik gaan maken (de Laugavegur trek willen we een andere keer doen), dus waren we van plan om een aantal rondjes vanuit Reykjavík en Kirkjubæjarklaustur te gaan doen. We hebben op de website van BSÍ (https://www.re.is/media/brochures/IOYO_2014.pdf) bijvoorbeeld de volgende busroutes uitgezocht:

    - IOYO 16 Lakagígar Craters

    - IOYO 18 Álftavatn - Hvanngil - Emstrur

    - IOYO 9 - 9a Reykjavík - Þórsmörk

    Bij de route naar Þórsmörk hebben we het idee dat we rond de middag uit kunnen stappen en ‘s avonds om 20.00h weer terug naar Reykjavík kunnen reizen. De Lakagígar route (vanuit Kirkjubæjarklaustur) lijkt ook zo’n 4 uur wandeltijd te geven. De route naar Álfavatn lijkt helaas een ronde te zijn zonder al teveel stopmomenten.

    Heeft iemand van jullie ervaring met de Iceland On Your Own buspassen en routes? Is er een beetje een mogelijkheid om korte wandelingen te maken, of is het echt een lijnbus?

    Alvast bedankt!

  • silvie

    We hebben inmiddels informatie van Reykjavík Excursions ontvangen, die ik graag met jullie wil delen (mocht iemand ooit dezelfde vraag hebben). Wanneer je een buspaspoort koopt, zoals bijvoorbeeld Beautiful South passport, mag alleen het begin en het einde van je reis in Reykjavík zijn. Je mag tussendoor dus niet terugkeren naar Reykjavík. Waarschijnlijk kun je het wel met losse busritten doen, maar wij gaan daar toch vanaf zien. Excursies zijn vaak ook maar veel te kort.

    Misschien dan toch maar meteen in het diepe duiken en de Laugavegur trek doen!

    Tenzij iemand nog goede tips heeft om toch de gebieden die we noemden in het eerste bericht te bezichtigen en bewandelen; eventueel routes met de auto die wel te doen zijn voor onervaren 4x4 chauffeurs?

  • Arnold

    Buspaspoorten zijn er in vele soorten, smaken en maten. Toen ik in 1988 IJsland voor het eerst bezocht was er niet veel meer dan een Full-Circle passport, waarbij je idd de keuze moest maken voor links- of rechtsom. Een eenmaal gekozen richting moest je dus afmaken en deze vorm bestaat nog steeds.

    Echter zijn er in de loop der jaren veel opties aan toegevoegd. Afhankelijk van prijs kun je ook vrij heen en weer rijden binnen een bepaalde periode, of een passport kopen voor alleen het zuiden, met eventueel uitstapjes naar het binnenland (Thorsmork, Landmannalaugar, Laki). Ook een passport voor alleen de Highlands is mogelijk, of combo passport. Eventuele aanvullende trips kun je makkelijk zelf doen door losse tickets te kopen.

    Voor een eerste bezoek aan IJsland kan z'n bus handig zijn, er zit echter 1 groot nadeel aan, de bussen rijden veelal maar 1x per dag. Daar waar je uitstapt om iets moois te bekijken zul je dus ook 24 uur moeten verblijven. En je bent beperkt in de afstanden rondom je uitstap-/opstapplaats. Als je IJsland in vogelvlucht wilt doen en de bekende plekken een beetje handig uitstippelt is het een prima vervoermiddel, maar als fotograaf heb ik toch graag meer vrijheid. Onderweg kom je zoveel mooie plekjes tegen en ook het weer is zo wisselend dat je regelmatig wilt kunnen stoppen of een stukje terug rijden. Met de bus gaat dat wat moeilijk en dus is het huren van een auto dan de meest prettige optie, maar tevens de duurste.

    Wil je je verdiepen in alle mogelijkheden met de bus, dan vind je hier alle mogelijkheden.

    https://www.re.is/media/brochures/IOYO_2014.pdf

  • sivlie

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord Arnold! De link die je geeft had ik ook al in mijn eigen eerste bericht geplaatst ;)

    En zoals ik ook al aangaf in mijn eerste bericht is het niet de eerste keer in IJsland, maar willen we juist graag terug om de minder begaanbare gebieden opzoeken. De prijs van de autohuur is zoals ik al zei geen probleem, maar onze onervarenheid met het rijden van een 4x4 (en alles wat daarbij komt kijken zoals het verwisselen van banden etc) wel.

    De bus is onaantrekkelijk geworden omdat we onderweg moeten gaan logeren en dan zijn we gebonden aan kamperen en berghutten. Dit is iets wat we alleen willen doen als we een meerdaagse hike gaan maken, dit was niet ons plan voor deze reis.