sprengisandur

• Leo Bleeker

Hoi,:)

Wij willen volgend jaar juli met een Toyota RAV (4wheel) over de grote binnenlandroutes Sprengisandur en Kjolur.

Is dat te doen? Ik weet dat je bij de Kjolur GEEN rivier (meer) hoeft over te steken.

Maar hoe zit het met de Sprengisandur ?

Wij hebben geen ervaring met binnenlandroutes en heb tot nu alleen de ringweg gereden. Ik had al gekeken bij eerdere postings maar kon niet zo gauw iets vinden.

Verder twijfel ik of de F208 (langs Landmannalaugar ) zal nemen, dus van de F26 (Sprengisandur) naar de ringweg 1 richting Kirkjubajaerklaustur. Als die erg moeilijk is dan rijd ik wel door naar Hella en neem daar dan maar de ringweg richting Kirkjubajaerklaustur. Als die F 208 voor een groentje als ik te doen is dan wil ik het wel proberen.

Dank alvast :-)

Leo Bleeker

• Laurien Hoekstra

Hoi Leo,

Wij hebben al deze routes, en nog meer, gedaan afgelopen juli/augustus . Naar mijn mening leveren de F26 en de F35 geen probleem op in juli. Dit zijn “drukke” doorgaande routes. Mochten er extreme weersomstandigheden zijn (sneeuw, langdurige regen) dan zullen jullie moeten aanpassen. De F208 heeft iets meer doorwadingen, maar was ook prima te doen. Is ook geen ingewikkelde weg naar mijn mening (ook groentje).

Groet,

Laurien

• Leo Bleeker

Hoi Laurien,

Bedankt voor je snelle reactie. In wat voor een auto reden jullie eigenlijk?

Groet Leo

• Laurien Hoekstra

Hoi,

In een Toyota Landcruiser uit 1986.

Zie ook ons reisverslag voor meer informatie, maar wees gewaarschuwd, we zijn niet altijd positief en sommige mensen kunnen daar moeilijk tegen, maar het bevat naar mijn mening wel veel informatie.

http://laurienhoekstra.wordpress.com/ijsland2013/

Groet,

Laurien

• leo bleeker

Hoi laurien,

Als ik jou verslag lees dan moet de f208 wel te doen zijn.

Het zal vermoedelijke de enigste weg die we nemen,omdat

Je een flink stuk afsnijd en het wel redelijk te doen is..De rest lijkt me wel moeilijk. Maar ja eens moet de 1e keer zijn

Voor de f35 en f 26 ben ik zo niet bang.

Groet leo

• Þ G

Hello mr Bleeker.

On a bright day a trip over Sprengisandur is a real adventure.

I reccomend the route between Selfoss to Hrauneyjarlón in the south and

Goðafoss in the north (or vise versa)

The only dubious river on that way is Nýjadalsá / Fjórðungskvísl.

Which can swell after rain or at the end of a warm and sunny day.

Here are some infos about Nýidalur area: http://www.nat.is/travelguideeng/plofin_nyidalur_jokuldalur.htm

Just remember, there is no use driving that route in foggy rainy weather,

that is like going blindfolded to the cinema.

Regards

Þ G

- - - - -

Borgarnes Today !

• leo bleeker

Hello

Takk fyrir…..for your information.

Greetings ,leo bleeker

• Joop

maar wees gewaarschuwd, we zijn niet altijd positief en sommige mensen kunnen daar moeilijk tegen,

Het is mevrouw Hoekstra zelve die niet tegen kritiek kan (en dat in een ander topic laat blijken).

Een goede reisvoorbereiding en aangepast verwachtingspatroon had ertoe geleid dat mevrouw ofwel niet gegaan was ofwel een wat ander reisverslag had geschreven. In plaats van dat te erkennen, geeft ze af op anderen, door te stellen dat “sommige mensen moeilijk tegen haar negativiteit kunnen”…..

• Puffino

Spreginsandur en F208 zijn no sweat met een Rav4.

Jij bent mogelijk de zwakkere schakel dan de auto. Ik bedoel daarmee dat als je domme dingen doet de auto er neit geschikt voor is, maar dat spreekt voor zich.

Rav4 is een fijne lekkere luxe auto. Lekker doen dus!