Ik moet eerlijk bekennen dat ik met een vergelijkbaar gevoel als Bob het verhaal heb gelezen. De rode draad door het verhaal doet idd vermoeden dat je liever zuidelijke oorden had bezocht bij 30+ en een strak blauwe lucht. IJsland is een land dat je moet voelen, proeven, ruiken en beleven. Daar hoort minder mooi weer bij en de lucht van zwavel, heerlijk.
Ik kom al enige tijd op IJsland en geniet er juist van als de geur van zwavel me tegemoet komt, lekker herkenbaar en puur, ik weet dat ik weer op IJsland ben.
Afgelopen zomers (juni ‘10 en ’12) regelmatig 20+ en brandende zon gehad, vond het al snel te warm om dingen te ondernemen. Graadje of 15 en bewolking is aangenamer als je ook lange wandelingen gaat maken en niet met je tablet in de auto blijft zitten omdat het “stinkt”. Bovendien worden je foto's er fraaier van als het ruig weer is.
Ook de winter is er geweldig, windkracht 12, hagel, sneeuw, bevroren watervallen, aurora's en een blauwe stijve bek van de kou, geweldig!
IJsland is geen tropisch paradijs, maar wel een arctisch paradijs en je neemt voor lief wat je voorgeschoteld krijgt en past je aan aan de omstandigheden. Dat maakt dit land nou juist zo boeiend.
Ondanks de “klaagzang” over het koude weer, de wind en de stank, vond ik het toch leuk je verslag te lezen en dat je de landschappen (op sommige saaie stukken na) iig prachtig vond.
En, ga je ooit nog een keer of hou je het voor gezien?
Over het algemeen geldt dat men al snel verslaafd raakt aan IJsland, eens gezien wil men weer terug, dat is wat ik van de meeste IJslandgangers hoor.