Reisverslag IJsland zomer 2013

• Laurien Hoekstra

Lezers,

Ik heb een reisverslag gemaakt van onze reis naar IJsland deze zomer. In eerste instantie was dit bedoeld om info te verstrekken voor degenen die zich aan het voorbereiden zijn op een vakantie naar IJsland, maar het is uiteindelijk een heel verhaal geworden. Hoe gaat het op de boot, welke route kunnen we volgen en hoe ver kom je op een dag in het binnenland, waren zoal vragen die ik had voor ons vertrek. Ik hoop dat ons verslag anderen weer info geeft. Dit is de link:

http://laurienhoekstra.wordpress.com/ijsland2013/

Groet,

Laurien Hoekstra

• Bob van Duin

Als ik zo even een paar stukjes mag kopieren/plakken:

1 Ik haat kamperen, vooral in kou en wind

2 Ik haat het als er in NL zwoele zomeravonden zijn die er vorig jaar niet waren, terwijl ik op IJsland ben.

3 Ik houd dus niet van kamperen. Kamperen is een middel, geen doel. Alles klam, kan je kont niet keren, bah. Op IJsland word je erg op de proef gesteld als je niet van kamperen houdt. Daar moet je je dus op voorbereiden. Met mooi weer, mooi uitzicht uit je tent, prachtig. Maar met windkracht 7, mist, kou, niet zo prachtig.

4 In het verslag heb ik in namen alle streepjes, puntjes en “vreemde” letters weggelaten. Plaatsnamen zijn dus niet goed geschreven. Wat een ellende die IJslandse namen.

5 De vermelde temperatuur in het verslag betreft de middagtemperatuur op de plek waar we dan zijn. Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor de vermelde temperaturen, afgelegde kilometers of gereden uren.

IJsland is koud! Denk niet dat skikleren overdreven zijn in de zomer, want dat is niet zo. Gemiddelde temperatuur van 14-16 graden geeft een vertekend beeld, want zegt niets over de gevoelstemperatuur.

Wat doe jij in godsnaam op IJsland, is het enige wat er in mij op komt. En verder: 14 tot 16 graden zijn heerlijk temperaturen op ijsland en kunnen prima vergeleken worden met een graad of 18 in NL. Skikleren in de zomer is dus absoluut overdreven in mijn ogen, maar ja, ieder zijn ding.

Bedenk je wel dat jullie precies IJsland bezocht hebben tijdens de natste zomer van de laatste 15 jaar hé. Misschien wel fijn om dat te vermelden op je blog, om je lezers geen vertekend beeld te geven.

• Laurien Hoekstra

Hoi Bob,

Dank voor je reactie.

Ik heb bewust overdreven verneld dat ik geen fan van kamperen ben. Hierdoor weten de lezers dat je het gemopper over kamperen met een korreltje zout moet nemen, tenzij je ook geen fan van kamperen bent, dan zou ik serieus overwegen IJsland in hotels of hutten te doen.

Op elke camping liep 90% van de kampeerders ‘s ochtends en ’s avonds met mutsen en sjaal in de rondte, dus voorbereiden op kou is naar mijn mening echt niet overbodig.

En fijn te weten dat het de natste zomer was, we hebben ons afgevraagd of dit een gemiddelde zomer was op IJsland. Hoewel we meer last gehad hebben van wind dan van regen…

En wat we deden op IJsland? Genieten van de prachtige natuur en 4WD tracks, zoals blijkt als je het hele verslag leest.

Groet,

Laurien.

• Wallah

Hoi Laurien,

ik vind je verslag juist grappig! Ik begreep het wel hoor, je humor en dat je het met een korreltje zout moet nemen!

• Jan

Beste Laurien,

Je hoeft je echt niet te verantwoorden aan Bob van Duin!

Als je het zelf maar leuk hebt gehad.

Theo

• Bob van Duin

Gelijk heb je Theo, door jou laat ik me liever niet serieus nemen (:P)

• René

Volgens mij valt dat met dat korreltje zout wel mee, en zijn de opmerkingen van LH behoorlijk serieus.

Voortaan maar naar de Cote d'Azur of zo…….

• Arnold

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met een vergelijkbaar gevoel als Bob het verhaal heb gelezen. De rode draad door het verhaal doet idd vermoeden dat je liever zuidelijke oorden had bezocht bij 30+ en een strak blauwe lucht. IJsland is een land dat je moet voelen, proeven, ruiken en beleven. Daar hoort minder mooi weer bij en de lucht van zwavel, heerlijk.

Ik kom al enige tijd op IJsland en geniet er juist van als de geur van zwavel me tegemoet komt, lekker herkenbaar en puur, ik weet dat ik weer op IJsland ben.

Afgelopen zomers (juni ‘10 en ’12) regelmatig 20+ en brandende zon gehad, vond het al snel te warm om dingen te ondernemen. Graadje of 15 en bewolking is aangenamer als je ook lange wandelingen gaat maken en niet met je tablet in de auto blijft zitten omdat het “stinkt”. Bovendien worden je foto's er fraaier van als het ruig weer is.

Ook de winter is er geweldig, windkracht 12, hagel, sneeuw, bevroren watervallen, aurora's en een blauwe stijve bek van de kou, geweldig!

IJsland is geen tropisch paradijs, maar wel een arctisch paradijs en je neemt voor lief wat je voorgeschoteld krijgt en past je aan aan de omstandigheden. Dat maakt dit land nou juist zo boeiend.

Ondanks de “klaagzang” over het koude weer, de wind en de stank, vond ik het toch leuk je verslag te lezen en dat je de landschappen (op sommige saaie stukken na) iig prachtig vond.

En, ga je ooit nog een keer of hou je het voor gezien?

Over het algemeen geldt dat men al snel verslaafd raakt aan IJsland, eens gezien wil men weer terug, dat is wat ik van de meeste IJslandgangers hoor.

• Ron en Tineke

Al is het een eerlijk verhaal van Laurien, 't lijken me niet de mensen voor IJsland, Arnold. Al waarderen we wel de moeite van Laurien om haar verhaal op te schrijven; is best een klus.

Ik ben het eens met je beschrijving van wat IJsland zo bijzonder, zo UNIEK maakt. Niet alleen de landschappen, de bevolking, de sfeer, de geur, de kraakheldere luchten waardoor je er zo enorm ver kijken kunt, maar óók het weer. Daar moet je inderdaad voor open (willen) staan.

Ook wij hebben bij Hverir (Namaskard) pubers gezien die in de auto bleven vanwege de “stank”. Moeilijk voor te stellen, maar goed.

Voor ons geldt ook dat we er verslaafd aan zijn, al zijn we nog maar twee keer geweest. Beperkt aantal verlofdagen en schoolvakanties belemmeren ons helaas om vaker te gaan. Hopelijk in 2015 weer.