ijsland in oktober?

• joostdej

Hallo prikkers,

Graag zouden wij IJsland eens bezoeken. Is het een goed idee om dit te doen in de herfstvakantie (ongeveer 20 oktober)?

Hoe is het weer dan, gemiddeld genomen?

Hoe is het voor kinderen op IJsland?

Wij zouden met name voor de natuur gaan, dus het is geen probleem als het stil is/ of dat er zaken dicht zijn.

Alvast bedankt.

Joostdej

• mieke

tja, in oktober kan je werkelijk alles verwachten. van prachtig weer tot compleet ingesneeuwd raken. En alles ertussenin. Maar het meest waarschijnlijk is regen… (beetje afhankelijk van waar je zit).

Het kan prima hoor, eind oktober naar ijsland, maar eerlijk gezegd zou dat de laatste periode (oktober/november) zijn die ik zou aanraden voor een eerste bezoek aan ijsland.

• Dominee Dirk

Mijn/onze eerste kennismaking met IJsland was ook in oktober, in de herfst vakantie. Super weer gehad, werkelijk waar, van alles meegemaakt. Van heel veel zon tot een klein beetje regen en wat sneeuwvlokjes, zelfs noorderlicht. Met twee kinderen waren we daar toen, 1 van 8 jaar en 1 van 3 jaar en geen moment spijt. Zelf woon ik er nu verschilende jaren en echt slecht heb ik het (in het noorden) rond die tijd niet meegemaakt. Dit zegt natuurlijk niets, kan zomaar anders zijn. Ik zou zeggen, gewoon doen.

• ME

nadeel is, dat de dagen eind oktober al behoorlijk kort zijn.

• mieke

Zelf woon ik er nu verschilende jaren en

> echt slecht heb ik het (in het noorden) rond die tijd niet

> meegemaakt. Dit zegt natuurlijk niets, kan zomaar anders

> zijn.

Hmmm, dan was het zeker afgelopen oktober in Akureyri (daar zit jij toch?) heel ander weer dan in Husavik?? Ik heb daar echt een behoorlijk ‘slechte’ (niet zo zeer als je er woont, maar als toerist was ik niet blij geweest) periode meegemaakt toen! Wel afwisselend, maar meer in de zin van: een dag echt prachtig en daarna weer 3 dagen koud, sneeuwstormen, vastraken in de sneeuw etc etc. En dan weer een dag stralend weer voor het weer bar en boos werd. Maar eerlijk is eerlijk: voor die ene stralende dag ‘doe’ je het dan wel weer. Want al die verse sneeuw met een strakblauwe lucht en stralende zon, dat is absoluut prachtig!

• Dominee Dirk

kort tov van wat dan? het is dan ongeveer net zolang licht als in Nederland

• willem van blijderveen

Sorry Dirk, maar daar ben ik het niet mee eens. Eind oktober is het echt langer donker op IJsland dan in Nederland dezelfde tijd.

• Dominee Dirk

Helemaal gelijk Willem, het scheelt ruim een uur per dag en dat is inderdaad niet hetzelfde als “ongeveer gelijk” :-) volgende keer zal ik beter opletten. Iets heel anders, waar ik nu ben is het toch wel heel erg wennen aan het licht donker spel. In ongeveer een half uur tijd van licht naar donker en omgekeerd. Heel korte schemering en die is nu zo'n 15 minuten later dan een half jaar geleden. Zal blij zijn als ik weer thuis ben ……….

• willem van blijderveen

Dan zit je vast dicht bij de evenaar….

• Jasper de Haan

Wij willen dit jaar in oktober een week naar ijsland gaan. Vraag me af of het nodig om een 4x4 te huren. De meeste binnenwegen zijn dan gesloten. Kun je met een normale auto ook het eiland rond langs de belangrijkste bezienswaardigheden?