Nonni en Manni

• Marrit

Ik heb van diverse kanten gehoord dat Nonni en Manni een spannend kinderboek is uit IJsland.

Weet iemand of het om één boek of om een serie gaat?

Weet iemand of, en evt. hoe er aan te komen is?

Het is niet meer in computerbestanden van boekwinkels te vinden. Misschien zijn ze in meer talen vertaald, en bv. in het engels te krijgen. Helaas is mijn IJslands niet goed genoeg om het boek in zijn oorspronkelijke taal te lezen.

Marrit

• Þ G

Hello !

What about this ?

http://www.oudejeugdboeken.nl/start2.html?/vraagaanbod-3.html

Regards ! Þ G

• Andere Hans

Sveinsson, Jon Nonni en Manni, de jongens van het Vuureiland

ISBN 9069631016, maar er moeten veel meer boeken zijn. Je moet daarvoor echt in het antiquariaat of bij de slegte gaan zoeken, want de schrijver sveinsson is alweer een paar jaartje dood. Vraag eens aan je vader of opa die zal ze wel gelezen hebben.

Duitse titels

* Nonni ISBN 3423700440

* Nonni und Manni ISBN 3932426258

* Sonnentage

* Die Stadt am Sund ISBN 3451197227

* Abenteuer auf den Inseln

* Auf Skipalon

* Nonni erzählt

* Zwischen Eis und Feuer

* Wie Nonni das Glück fand ISBN 3932426266

* Nonni in Amerika

* Die Feuerinsel im Nordmeer

* Nonnis Reise um die Welt Band 1: Nonni in Amerika Band 2: Nonni in Japan

De VPRO heeft laatst nog een tv serie uitgezonden van nonni en manni.

Mocht je naar ijlsand gaan sveinson heeft in Akurery gewoond en zijn huis is nu een N&M museum. http://www.nonni.is/

Een postzegel met afbeelding. http://www.manresa-sj.org/stamps/1_Sveinsson.htm

Duitse Wikipedia:

Jón Sveinsson

aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie

Wechseln zu: Navigation, Suche

Jón Stefán Sveinsson (* 16. November 1857 bei Akureyri, Island; † 16. Oktober 1944 in Köln) ist durch seine Nonni-Bücher einer der bekanntesten isländischen Schriftsteller.

Nonni ist Koseform des Namens Jón. Er schrieb unter dem Namen Jon Svensson und wurde auf dem Hof Möðruvellir im Hörgárdal bei Akureyri geboren. Später zog die Familie nach Akureyri in das Pálshús. Benannt nach dem ersten Bewohner. Jetzt ist es als Nonni-Haus ein Museum. Er verlebte eine glückliche Kindheit, die aber getrübt wurde durch den frühen Tod des Vaters, Sveinn Thorarinsson 1869. Er war das vierte von acht Geschwistern; drei davon starben im Herbst 1860 im Kindesalter an Diphtherie. 1870 verließ er Island auf Einladung aus Frankreich. Den Winter 1870 verbrachte er in Kopenhagen, wo er das Ende des deutsch-französischen Krieges abwartete. In Frankreich konnte er bessere Schulen besuchen (ab 1871 in Amiens). Er nahm den katholischen Glauben an, trat in den Jesuitenorden ein, studierte und wurde zum Priester geweiht (1890 in Liverpool. Er war seit der Reformation im 16. Jhd. der erste isländische katholische Priester).

Seit 1906 schrieb er seine 13 Romane über seine Jugend auf Island in deutscher Sprache, die zuerst beim Herderverlag erschienen. Sie wurden in mehr als 30 Sprachen übersetzt. Island besuchte er nur noch zweimal (1894 zu Pferd und 1930) auf Einladung der isländischen Regierung zur Tausendjahrfeier des ältesten noch existierenden Parlaments der Welt, des Althing. Von 1936 - 1938 unternahm er eine ausgedehnte Welt- und Vortragsreise in die USA sowie nach Kanada und Japan.

Jón Sveinsson ist am 16. Oktober 1944 im Luftschutzkeller des Kölner Marienhospital gestorben. Sein Grab kann man noch auf dem Melaten-Friedhof besuchen, außerdem ist ihm in Köln-Ehrenfeld der Nonniweg gewidmet. Als sechsteilige Fernsehserie wurde Nonni und Manni im Jahre 1988 verfilmt und als Weihnachtsserie im ZDF ausgestrahlt. Hierzu gab der Herder-Verlag 1988 das Buch “Nonni und Manni - Die Jungen von der Feuerinsel” (Verfasser Georg Telemann ISBN 3-451-21356-7) heraus.

• elena

Hallo

Zijn er ook boeken van nonnie in het nederlands vertaald ik zie alleen maar duitse boeken. En is de serie ook op video uitgebracht.

ik heb de serie gezien toen ik zelf nog een klein meisje was en ik weet nog steeds dat ik het geweldig vond

ik hoop meer van u te horen.

groeten elena

• Marrit

Hoi Elena,

Inmiddels ben ik in het bezit van één nederlandstalig Nonni en Manni boek. Uitgegeven bij de drukkerij van het rooms katholieke jongensweeshuis te Tilburg in november 1951. Het is een flinke speurtocht geweest en helaas een erg dun boekje. Van een kennis van mij ouders, die inmiddels rond de 75 jaar is, weet ik dat hij in zijn jeugd veel meer Nonni en Manni gelezen heeft. Hij had het over verhalen met een vulkaanuitbarsting, een huisbrand en een lawine. Het boekje wat ik heb gaat over een avontuurlijk zeereisje. Ik hoop de andere boekjes ooit te vinden. Maar misschien heeft deze kennis de boeken wel in het duits gelezen.

wat betreft de VPRO serie over Nonni en Manni hoop ik die ook ooit op DVD ofzo te treffen. Bij de videotheek kende ze het niet.

Succes met je speurtocht, en hou me op de hoogte als je meer ontdekt!

? G en andere Hans nog bedankt voor jullie reacties!

• zeger

hoi

er zijn talloze nederlandse vertalingen (ik zoek er ook nog een paar)

als je ze nog zoekt, kan ik wel een paar titels met uitgever geven

zeger

• Boekenfluisteraar

In de vroege jaren vijftig hadden wij een kinderboekje ‘Nonni en Manni’. Het ging over twee ijslandse jongetjes Nonni en Manni. Een van hun ooms speelde fluit, iets waar vooral de oudste erg van onder de indruk was. “Je kon er zelfs dieren mee betoveren!” Van zijn spaargeld kocht hij een fluit, niet zo'n mooie houten die uit allerlei delen bestond maar een blikken fluit. Dieren waren er op IJsand niet veel, maar vissen des te meer! Dus op een dag met zijn broertje in een roeiboot de zee op om te kijken of ze de vissen konden betoveren. Maar helaas, er was geen vis die zijn kop boven het water uitstak. Intussen was er mist op gekomen en was IJsland uit het zicht verdwenen. Na een paar spannenende dagen en nachten op zee werden ze door een frans oorlogschip gevonden en weer naar huis gebracht. Toen ze in de haven aan land stapten zag een oude visser in het bootje de fluit liggen, waarop hij meewarig zijn hoofd schudde.

• boekenhoekje.nl

Het boek Nonni en Manni - vuureiland styaat momenteel te koop in nieuwstaat op www.boekenhokej.nl voor 25 euro

• boekenhoekje.nl

boek Nonni en Mannie vuur eiland is nu te koop in nieuwstaat voor 25 euro bij www.boekenhoekje.nl