visum bij meer dan 3 maanden IJsland?

• Peter Benard

We gaan van 21 mei tot 7 september naar IJsland, zodat we gebruik kunnen maken van de wintertarieven van Smyril. (met een caravan is het anders erg veel duurder)

Daardoor zijn we er iets meer dan 3 maanden.

Ik heb eerder uitgevonden dat je tot 3 maanden geen visum nodig hebt en als je werk zoekt zelfs tot 6 maanden.

Op een email aan de de Ijslandse immigratiedienst kreeg ik geen antwoord, dus besloten we de gok maar te nemen.

We hopen ter plekke alsnog toestemming te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Bob

Ik verwacht hier wel een probleempje mee, maar dan vooral voor je auto, je mag met een auto maximaal 1 maand op IJsland blijven (zonder kosten), met een diesel kost het direct al geld voor een diesel toeslag.

Als je langer dan een maand wil blijven dan met auto dan moet je ook een toeslag betalen voor je benzineauto.

Bob

• Peter Benard

Dat van die auto is mi niet juist (zie zelf maar op http://www.tollur.is/default.asp?cat_id=380 )

Na 1 maand kan het gewoon worden verlengd; je hoeft alleen iets te betalen als je werkt in IJsland, wat ik niet van plan was

Vorige keer (1999) waren we er trouwens ook 6 weken en kregen direct toestemming voor de hele periode

• Bob

Dat is dan mooi voor jou, ik werk inderdaad in IJsland sinds kort, daarom dacht ik dat dit op iedereen van toepassing was.

Bob

• marije kattenwinkel

Ik heb in 2003 in IJsland gewerkt, dat was ruim drie maanden, en ik had geen visum. Bij de douane zeiden ze niets, dus ik neem aan dat je dan geen visum hoeft te hebben. Ik had in elk geval geen problemen.

• Wim van der Meer

Heb zonder visum vorig jaar ruim 6 maanden in IJsland gezeten. Geen probleem als je niet gecontroleerd wordt;)