wat betekent dat: fijn kamperen ?
voor mij een vrijwel lege kampplaats,
liefst geen kamping dus, maar een plaats waar het mag (en er een lekker zacht grasmatje ligt)
en als het dan toch op een kamping moet: warm water graag, en (handig in ijsland) een afdakje/hokje waar ik uit wind en eventuele regen wat uitgebreider kan koken.
zo'n plaatsen heb ik bijna elke dag gevonden vorige zomer: kampings staan goed aangeduid langs de weg 1
telkens als je een nieuwe streek binnenrijdt staat er een overzichtsbord met voorzieningen (winkels en overnachtingsmogelijheden) , en steeds ook nog een bord waar je de weg afmoet
folders liggen ook overal voor het meenemen
top was voor mij : vrij kamperen: in thingvellir (het mag daar op diverse plaatsen, voorzieningen zijn aanwezig),
aan de voet van de Dynjandi waterval (ook met toiletgebouwtje),
op reykyanes in de vallei naast die van krisuvik solfatarenveld (ook houten plank met gat in hokje aanwezig),
aan de rand van het u-dal langs de weg naar laki
leuk: de overvolle maar ‘gammele’ kampeerplaatsen bij kjolur en landmannlaugar
kamping bij elfenrots in borgarfjordur (superlukse voorziening op koude, winderige en natte dag)
(allemaal bereikbaar zonder 4x4)
allerellendigst: de volle kampings rond myvatn (hoewel we daar toch een rustigere gevonden hadden bij die pseudokraters bij skutustadir )
kampings in de buurt van de golden circle
de kamping vlak bij het eerste 25m zwembad (verlaten zwembad ok, de kamping daar in de buurt is benauwd druk)
an