kamperen

• André

Beste mensen,

Komende zomer gaan wij drie weken rondreizen in IJsland. De bedoeling is dat we gaan kamperen. Zijn er misschien mensen die nog leuke of bijzondere campings weten. Vooral campings op mooie plekken zouden wij graag horen. Waar maakt niet uit, want we gaan het hele land rond.

Alvast bedankt

André

• an

wat betekent dat: fijn kamperen ?

voor mij een vrijwel lege kampplaats,

liefst geen kamping dus, maar een plaats waar het mag (en er een lekker zacht grasmatje ligt)

en als het dan toch op een kamping moet: warm water graag, en (handig in ijsland) een afdakje/hokje waar ik uit wind en eventuele regen wat uitgebreider kan koken.

zo'n plaatsen heb ik bijna elke dag gevonden vorige zomer: kampings staan goed aangeduid langs de weg 1

telkens als je een nieuwe streek binnenrijdt staat er een overzichtsbord met voorzieningen (winkels en overnachtingsmogelijheden) , en steeds ook nog een bord waar je de weg afmoet

folders liggen ook overal voor het meenemen

top was voor mij : vrij kamperen: in thingvellir (het mag daar op diverse plaatsen, voorzieningen zijn aanwezig),

aan de voet van de Dynjandi waterval (ook met toiletgebouwtje),

op reykyanes in de vallei naast die van krisuvik solfatarenveld (ook houten plank met gat in hokje aanwezig),

aan de rand van het u-dal langs de weg naar laki

leuk: de overvolle maar ‘gammele’ kampeerplaatsen bij kjolur en landmannlaugar

kamping bij elfenrots in borgarfjordur (superlukse voorziening op koude, winderige en natte dag)

(allemaal bereikbaar zonder 4x4)

allerellendigst: de volle kampings rond myvatn (hoewel we daar toch een rustigere gevonden hadden bij die pseudokraters bij skutustadir )

kampings in de buurt van de golden circle

de kamping vlak bij het eerste 25m zwembad (verlaten zwembad ok, de kamping daar in de buurt is benauwd druk)

an

• Anna

Heb je nog meer tips voor vrij kamperen?

• Arnold Jansen

Hou altijd in de gaten dan je officieel (!!) niet vrij mag kamperen, maar dat het oogluikend wordt toegestaan. Behalve in de Nationale Parken, daar mag het uiteraard helemaal nooit.

Thingvellir ligt in een Nationaal Park, dus vrij kamperen levert een fikse boete op. Dat An dat vrij kamperen noemt kan niet of ze heeft geluk gehad ;) Wellicht bedoelt ze de camping die daar is, maar dat die om wat voor reden dan ook (bv buiten het hoogseizoen) gratis was.

Ik vond vrij kamperen bij het “mini-Jökulsárlón” (ten westen van de echte) ook een hoogtepunt. Voor de meeste overnachtingen gingen we gewoon van de grotere weg af en binnen 15 minuten vond je wel een perfecte plaats waar niemand anders is, ook in het hoogseizoen. En 's avonds kun je dan genieten van de zalige stilte om je heen.

Zelfs net buiten Reykjavík is dat gelukt, aan een meer met zomerhuisjes. Wassen en afwassen in het meer, en geen IJslander die vreemd naar je kijkt.

In Blonduós hebben we zelfs op een bedrijfsparkeerplaats gestaan, bijna recht tegenover de officiele camping, midden in het “centrum” van het dorp.

Kortom: je kunt bijna letterlijk overnachten waar je maar wilt…….

Veel plezier !!!

• ME

Mijn meest (en minst) favoriete campings heb ik een jaar geleden beschreven :

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=445&i=2090&t=2078

• Marije

Wij reisden per bus en waren wat dat betreft ‘overgeleverd’ aan de plaats waar we uitstapten. In het algemeen vond ik alle campings vrij rustig, goedkoop, schoon, altijd warm water (of als dat er niet was een zwembad in de buurt voor de nodige douchebuurt) en wat onverwachts helemaal super was… zo ongeveer elke camping heeft een plek waar je overdekt kan koken. Soms kan je zelfs in een eenvoudig soort kantine koken/zitten/hangen. Met veel regen en een piepklein tentje wel erg prettig!

Een bijzondere ervaring vond ik de camping bij Hveravellir. Ook de camping van Geiser is noemenswaardig. Niet dat de camping an sich bijzonder is, maar als 's avonds de busladingen vol toeristen vertrekken, heb je het hele gebied voor jezelf met slechts een handjevol toeristen. Wat een tegenstelling t.o.v. de dag!

In Reykjavik kampeerden we achter de youthhostel. Een vrij drukke, wat ongezellige camping maar prima voor het doel: stad verkennen, eten, douchen, slapen en weer weg. Bovendien stopt de bus naar het centrum en vliegveld voor de deur.

De enige echte ‘camping from hell’ hebben we meegemaakt in Akureyri. Onze aankomst viel samen met het jaarlijkse jeugdvoetbaltoernooi. Elke vierkante centimeter van de kleine camping midden in de stad was bedekt met een tent of caravan. De kinderen liepen gillend en voetballend rond en de ouders zaten luidruchtig aan het bier. Zowel kinderen als ouders gingen daar dag en nacht onvermoeibaar door. Ondanks dat we gepland hadden twee nachten te blijven, zijn we de volgende ochtend om 7 uur de eerste de beste bus in gevlucht.

• an

idd, thingvellir is niet echt vrij kamperen, maar wel ‘net als’

er zijn een 8-tal plaatsen waar je een tent mag zetten, ze staan op de kaart van het gebied aangeduid

en centraal (in de buurt van het bezoekerscentrum) is er een toiletgebouw met een veld waar ruim 20 tenten kunnen staan

het is er altijd gratis: ter bevordering van het nationaliteitsgevoel misschien

in de nationale parken mag je zeker je tent niet zetten, maar die zijn goed aangeduid als je er binnen rijdt

in de buurt van een kamping zou ik ook geen tent gaan opstellen, evenmin als bij huizen

(dat mag bvb. in de pyreneeen ook niet)

en of het nu officieel niet mag dat vrij kamperen : een politieagent (ik vroeg naar de dichtsbijzijnde kamping) zei me van mijn tent ergens te zetten (duidde vaag enkele mogelijkheden aan op de kaart) en te gaan douchen in het zwembad…als ik daar niet bang voor was

op enkele streekkaartjes die je in de postkantoren bvb. kunt meenemen staan plaatsten waar het ‘leuk’ staan is aangegeven door het symbool van een iglotentje

daar vind je ook een houten driehoekig hutje met een plank met een gat erin

wel wat zoekwerk om het weggetje te vinden waarlangs je moet rijden

an