'snorkelen'?

• Berry

Wij -mijn Ineke en ik- gaan deze zomer 4 weken met de 4x4 Toyota én tent rondrijden.

We hebben best wat ervaring in de Toy (250.000 km) Sahara, Pyreneen, Alpen, enz.

Ik heb een route van 4000 km op de kaart uitgezet waarbij ik diverse rivier(tjes?) moet oversteken. Tot de bovenkant van de band lukt dat best zonder snorkel.

Maar wat moet ik mij voorstellen van de IJslandse rivieren? Gaat dat zonder snorkel of moet er nog een worden besteld à ? 400.–?

• Niek

Met of zonder snorkel is erg afhankelijk van de waterstand die heel erg snel kan wisselen,m.a.w: wat heen een eenvoudig doorsteekje was kan op de terugweg een groot probleem worden dus ,zeker in het binnenland,geeft een snorkel wel wat meer reserves.

Overigens zijn wij met onze Daihatsu Terios en L300 4x4 (beide zonder snorkel) behoorlijk ver gekomen.

groet

Niek

www.home.wanadoo.nl/fntinga

• willem

Het is inderdaad heel erg afhankelijk van het moment van de dag, maar ook van de te kiezen route. De gangbare doorgaande binnenlandroutes zou je normaal gesproken zonder snorkel moeten kunnen rijden met een goede 4x4. Maar soms is de waterstand extreem hoog en is de aanwezigheid van een snorkel een prettige gedachte. Risico is wel dat je minder zorgvuldig wordt bij rivierdoorsteken. Gouden regel: verken de rivier altijd eerst te voet (er zijn er maar weinig die het doen, maar je komt dan niet voor verarassingen te staan). Kan het niet te voet, dan kan het ook niet met een gewone standaardjeep. En als het niet kan zijn er (als je kampeert) maar 2 keuzes mogelijk: ter plekke de tent op slaan en wachten tot de volgende dag (en dan opnieuw kijken of het kan) of omdraaien en een andere route kiezen (is meestal wel mogelijk). Als je niet kampeert is er alleen de laatste optie: omdraaien.