autohuur en tips must see's

• Mirjam

Aan het eind van het hoogseizoen wil ik samen met mijn vriend een auto huren en ijsland verkennen. We willen vooraf de vlucht en de autohuur vastleggen en misschien ook de accomodaties.

Ik heb al gelezen op de prikpagina dat auto's met 4wd worden geadviseerd, dus dat advies is verstandig om over te nemen, maar heeft iemand ervaring met reisorganisaties qua autohuur, bijv. askja, ijsland tours, de jong intra.

Daarnaast vind ik het erg moeilijk om te bepalen hoe lang we willen gaan, qua budget technische kant denk ik zelf aan maximaal 14-15 dagen, want Ijsland is niet het goedkoopste land, maar wel heel bijzonder heb ik al gelezen. Heeft iemand advies? Is het verstandig om de hotels al op voorhand in Nederland te boeken, of kan het ook als je in Ijsland zelf bent. We hebben ook gelezen over vouchers voor boerderijen, dat lijkt me zelf ook erg leuk.

Daarnaast nog een andere vraag, wat zijn de echte must see's om het zomaar te zeggen?

Heeft verder iemand nog adviezen over leuke activiteiten, we zijn allebei actief en houden van wandelingen, raften, kajakken en gletsjerwandelingen.

Alvast bedankt voor de reacties!

• bmvduin

Beste Mirjam,

Ik kan je met klem aanraden de IJsland Dominicus te lezen van Willem Blijderveen…hierin eorden al jou vragen goed beantwoord…

Bob

ps. sorry voor de reclame

• marije

must see's; Geysir, Thingvellir, Gulfoss, Jokulsarlon, Blue Lagoon. Dit zijn tegelijk ook de meest toeristische punten! Het gebied rond Myvatn is ook erg aan te raden, hier zijn allerlei leuke en interessante natuurverschijnselen op een klein oppervlak. Verder; Skaftafell, Thorsmork, Reykjavik, Husavik. Als je in het hoogseizoen gaat zou ik toch wel wat reserveren, maar in september zijn de meeste mensen weer weg en is het rustig.

• Joel

Beste Mirjam,

De IJsland Dominicus welke Bob noemde is inderdaad een goed reisboek. Je kan je reis boeken bij Willem Blijderveen en dan krijg je de Dominicus gratis erbij. Wij hebben 2 jaar terug en deze zomer weer via Willem geboek en wij hebben goede ervaringen met hem. Hij kan je ook helpen en adviseren. Ik ben zelf nu al 3 keer in IJsland geweest en heb de hoop opgegeven alles te kunnen zin in één vakantie. Mijn verlanglijstje is nog steeds niet afgewerkt en ik denk na de reis deze zomer dat hij nog steeds niet afgewerkt is. Wat ik meestal doe is alles wat ik graag zou willen zien verdelen in drie categorieën.

1) zeker heen,

2) graag heen &

3) als het lukt mooi meegenomen.

Plan een route waar zo veel mogelijk 1 en 2 in ziet. Alle 3 plaatsen waar je langs komt is dus mooi meegenomen. Hou er ook rekening mee dat het een geplande route is. Want in praktijk loopt het ( bij ons in ieder geval ) anders. Ik wil namelijk ook op het moment dat ik er ben van IJsland genieten en niet net zoals een Japanner thuis eens bekijken waar ik nu allemaal ben geweest. Als je niet echt een hekel aan kamperen hebt en best een beetje tegen regen en kou kan ( je ging na het hoogseizoen ) zou ik dat zeker aanraden. Je bent flexibeler, je kan je tijd daardoor makkelijker zelf indelen. Wel is het zo dat hoe later je gaat hoe eerder het donker wordt. Met accommodaties zit je altijd vast aan een bepaalde locatie waar je heen moet. Als je deze ook nog eens van te voren hebt besproken moet je daar op een bepaald tijdstip zijn en een bepaalde route rijden. Het wordt lastiger om onderweg ineens te beslissen om je route aan te passen omdat je graag ergens heen wil of langer wilt blijven.

Mirjam hopelijk heb je een hele fijne vakantie en vergeet niet voldoende fotorolletjes mee te nemen. Om je een indruk te geven hier vindt je mijn foto’s van mij twee laatste reizen.

http://home.wanadoo.nl/j.van.der.zon/

John

• Bart Veen

Hoi,

Goedkope vlucht met icelandexpress, via londen of kopenhagen.

Autohur per www.geysir.is erg goede service en goedkoop. Verschillende drop-off en pick-up opties mogelijk. Onze ervaringen waren perfect

MVG Bart

• FYW

Icelandexpress vliegt vanaf deze zomer ook vanaf Frankfurt.

• FYW

En tot die tijd met Ryanexpress naar Stansted zeker het goedkoopst (€ 0,99), als aanvulling Tomas!

Tot morgen! Potje 8-ball na die verhuizing?

Martijn

FYW

• FYW

als ik nog niet aan een massaal infarct ben bezweken!! Van het electriciteitsplan hier krijg ik een lichte rolberoerte.