camper of 4x4

• Anna

Wij zitten enorm te dubben of we a.s juni, als we voor de eerste keer naar IJsland gaan (met de veerboot), onze 4x4 met tent mee zullen nemen of onze kleine camper, waarbij we dan ook onze mountainbikes mee kunnen nemen. Overtocht is even duur, we houden van wild kamperen, zijn geen fanatieke fietsers, maar ook geen ervaren 4x4 rijders.

Wat raden jullie aan?

• Rick

't Hangt er vanaf wat je wilt gaan doen. Er rijden genoeg “gewone” auto's rond op IJsland, waarmee ik maar wil zeggen dat je best uit de voeten kunt met een camper. Ga je alleen IJsland rond op de highway b.v. dan voldoet 'n camper.

Wij hebben destijds wat losse excursies geboekt die we met 'n mercedes sprinterbusje deden. Toen we meer het binnenland in reden, kwamen we wel op plekken waarvan ik dacht: hier zou ik dus nooit met een gewone auto rijden. Ik dacht dat de bus uit elkaar zou vallen (was toch niet het eigendom van de chauffeur blijkbaar).

Ik denk dat je dus het vervoer op je reisplannen af moet stemmen.

En als je met je camper ergens komt waar je niet verder durft, dan is er altijd nog een weg terug. 'n Advies wat je overigens ook met een 4x4 ter harte moet nemen!

goeie vakantie!

Rick

• Arnold Jansen

Inderdaad, vooral omdat jullie voor het eerst naar IJsland gaan en voor het eerst kennismaken met het IJslandse wegdek ;) zou ik niet al te ver het binnenland ingaan.

Zomer 2003 zijn wij met een in Nederland gehuurde VW Transponder Camper en een wat grotere Fiat Camper (beide 2-wiel aangedreven, transport met Eimskip) bijna overal geweest, dus óók Landmannalauger, Eldgjá, Kjölur, Dettifoss, Dynjandi, Látrabjarg. Het enige wat we niet hebben gedaan is de weg tussen Eldgja en Landmannalaugar, daar is het af en toe te steil en kun je ook NIET meer terug als je zou willen (steil naar beneden lukt wel, maar steil terug gaat dan uiteraard niet meer!!!). En op sommige wegen tril je bijna uit elkaar…..

Wild kamperen is overigens verboden, maar als je je netjes gedraagt wordt het oogluikend toegestaan. Behalve in de Nationale Parken natuurlijk. En vooral omdat het nogal eens motregent gaat mijn voorkeur héél sterk uit naar de camper !!

Ik raad je in ieder geval aan om naar de open dag van IJsland Tours te gaan, zaterdag 22 januari in Utrecht, zie www.ijslandtours.nl Daar kun je al je vragen kwijt EN kun je ook presentaties bijwonen over het zelf door IJsland “crossen”.

Succes met alles, vooral de voorbereiding, want dat kost je aardig wat tijd…

• Arnold Jansen

oops, typefoutje: het was een VW Transporter….

• an

als je met de camper gaat : alles heel goed vastzetten ! op sommige wasbordwegen trilt de wagen enorm

met een 4x4 kun je al es door water rijden waar je met een gewone wagen rechtomkeer moet maken

maar afgezien van die stroompjes die de weg versperren raak je met een gewone wagen al op veel plaatsen in het binnenland: kwestie van heel traag rijden en aan de kant gaan staan als de 4x4's voorbijstuiven

je kunt dan onderweg trouwens heel intens genieten van het uitzicht

voor wildkamperen is het een paradijs ! tentje in een vallei voor jou alleen (en de schapen en vogels)

nu, als ik opnieuw ga, en het budget is geen probleem; dan toch maar de 4x4 (maar die wagens zijn zo duur om te huren !)

a.

• danny

Als je dan toch een 4x4 hebt en je vindt het niet erg om bij weer als deze week

hier in een tentje te liggen; neem hem dan mee. Je zult dan met een gerust gemoed hier en daar een afslag nemen en je tentje op unieke plaatsen kunnen zetten. Ikzelf was verleden jaar echt wel blij dat ik mijn huurwagen zonder problemen terug kon afleveren. Van de 2000 km die ik gereden had over hoofdwegen was daar toch zeker 500 km onverhard en met vrij serieuze steenslag bij. Daar wil je met een recente wagen liever niet overheen jakkeren. Meenemen dus.

• tom

hoi Anna,

Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor de 4x4 gaan. Natuurlijk heb je met een camper meer comfort maar ik denk niet dat het op weegt tegen de vrijheid van de 4x4. Sommige van de meest mooie plekken zijn niet of slecht bereikbaar met een twee wiel aangedreven auto. Þorsmörk is bijvoorbeeld niet bereikbaar met de camper en zeer de moeite waard, één van de mooiste plekken van IJsland. Landmannalaugar is wel bereikbaar (vraag niet hoe) maar dan via een heel lelijke en vervelende weg terwijl het alternatief, Landmannaleid, een fantastisch mooie weg is om te rijden.

Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe lang je gaat maar ik zou desnoods, voor een beetje extra luxe, gewoon zo nu en dan een slaapzak accomodatie nemen en de rest met de tent.

Groet Tom, FYW

• marietje

Na 4 keer op IJsland te zijn geweest weet ik voor mezelf dat ik dit niet met een eigen auto zou willen doen. Na afloop heb je nog weken werk om alle rammeltjes te vinden en te verhelpen!

Als je toch de keuze zou hebben, ga dan met de 4x4. Je hebt dan veel meer mogelijkheden qua routes. Ik ben vorig jaar de Kjolur over gereisd. Hier zijn bijna geen rivieroversteken meer, slechts een paar zielige stroompjes. Toch is een 4x4 hier volgens mij geschikter voor dan een tweewiel aangedreven auto, vanwege de slechte stukken in het wegdek. Ik heb ze daar wel zien rijden, maar echt lekker lijkt het me niet.

Kamperen op IJsland is goed te doen, het weer is vaak veel beter dan je van hier uit zou zeggen.

Fijne vakantie!

Anne-Mary

• ME

Allereerst zou ik het af laten hangen van hoe lang je gaat. Als je twee weken gaat is er meer dan genoeg lang de rondweg en omgeving te zien om zonder 4x4 rond te rijden. Daarnaast zijn begin juni veel binnenlandwegen nog gesloten. Daar staat tegenover, dat sommige binnenlandwegen die je in juli ook met een gewone auto kunt rijden, in het begin alleen met een 4x4 te berijden zijn. Meer informatie over de openingstijden van wegen vind je hier : http://www.vegag.is/vefur2.nsf/pages/fu_fv_hagnytaruppl_opnun_fjallvega_eng.html