Inderdaad, vooral omdat jullie voor het eerst naar IJsland gaan en voor het eerst kennismaken met het IJslandse wegdek zou ik niet al te ver het binnenland ingaan.
Zomer 2003 zijn wij met een in Nederland gehuurde VW Transponder Camper en een wat grotere Fiat Camper (beide 2-wiel aangedreven, transport met Eimskip) bijna overal geweest, dus óók Landmannalauger, Eldgjá, Kjölur, Dettifoss, Dynjandi, Látrabjarg. Het enige wat we niet hebben gedaan is de weg tussen Eldgja en Landmannalaugar, daar is het af en toe te steil en kun je ook NIET meer terug als je zou willen (steil naar beneden lukt wel, maar steil terug gaat dan uiteraard niet meer!!!). En op sommige wegen tril je bijna uit elkaar…..
Wild kamperen is overigens verboden, maar als je je netjes gedraagt wordt het oogluikend toegestaan. Behalve in de Nationale Parken natuurlijk. En vooral omdat het nogal eens motregent gaat mijn voorkeur héél sterk uit naar de camper !!
Ik raad je in ieder geval aan om naar de open dag van IJsland Tours te gaan, zaterdag 22 januari in Utrecht, zie www.ijslandtours.nl Daar kun je al je vragen kwijt EN kun je ook presentaties bijwonen over het zelf door IJsland “crossen”.
Succes met alles, vooral de voorbereiding, want dat kost je aardig wat tijd…