korte fietsroutes

• Anna

Wij gaan misschien in juni voor de eerste keer naar IJsland. We nemen onze eigen auto mee en zijn van plan de ring rond te rijden. Ook willen we graag onze mountainbikes meenemen; maar we zijn geen ervaren mountainbikers. Zijn er mogelijkheden om tijdens de autorrondrit onderweg korte, niet te moeilijke routes te fietsen?

• ME

Mogelijkheden zijn er, maar je moet er wel rekening mee houden, dat er maar weinig wegen zijn. Dit houdt b.v. in, dat je heen- en terug vaak via dezelfde route moet rijden. En fietspaden of uitgezette mountainbike routes zijn er nauwelijks, alleen rond Reykjavik. Daarnaast maakt de wind en regen het fietsers niet altijd even makkelijk.

Ik weet niet wat je “kort” noemt, maar hier zijn enkele ideeen :

- Myvatn rondfietsen (een kleine 40 km, de helft asfalt)

- Vanuit Egilsstadir naar de Hengifoss en het meer Lagarfljot rond (65 km, de helft asfalt)

- Vanuit Husafell naar de lavagrot Surtshellir (20 km heen- en terug). In plaats van dezelfde weg terug te gaan kun je nog de brug over de rivier Nordlingafljot nemen, tot de brug bij de Hraunfoss. Je komt dan langs een andere lavatunnel Vidgelmir. Vanuit Husafell kun je ook de weg naar de Kaldidalurpas een stuk opfietsen, om kennis te maken met een stukje IJslands binnenland. Foto's van deze omgeving heb ik staan op : http://home.wanadoo.nl/erens/icegal06/icegal06ix.htm

Foto's van mijn tocht van 2004 staan overigens op :

http://home.wanadoo.nl/m.erens/ice2004/ice2004en.htm

• Anna

Bedankt, mooie foto's!

• danny

Anna,

alles hangt ervan af hoe lang je gaat. Ben verleden jaar met de auto op 9 dagen rondgereden en dan laat je nog zoveel mooie dingen links liggen dat een mtb eigenlijk meer in de weg zal zitten dan wat anders. ‘k zou dan eerder gaan voor een toffe wandeling. Als je voor langere tijd gaat, is die fiets dan weer een onmisbaar ding om eventjes meer landinwaarts te gaan. Pas echter op in juni. ’k Was bijvoorbeeld drie jaar geleden met de fiets in IJsland en heb soms moeten wachten voor de binnenlandse wegen opengingen. De wind is wel spelbreker en je moet wel wat doorzetten om weg en weer te geraken. De beloning is dan wel weer groot : enkele voorbeelden van wat goed te doen is met een mtb en niet met een gewone auto : vidgelmir gaat nog net maar surtshellir niet meer met gewone auto. Haifoss is moeilijk maar net te doen met mtb, onmogelijk met gewone auto. Camperen bij de watervallen Seljalandsfoss en dan met MTB naar Thorsmork, bij goed weer is dat fantastisch. Vanuit het zuiden naar Eldgja met MTB en dan daar camperen is heel goed te doen. Ik kan zo nog wel eventjes doorgaan maar je begrijpt het al. Het is gewoon weten wat je wilt en dan de tijd ervoor nemen. IJsland moet je niet willen zien maar willen beleven. Groetjes, danny

• Arnold Jansen

Aanvulling: met de 2 campers zijn we óók bij Surtshellir geweest en daar overnacht. Ook de “parkeerplaats” vlak naast de Haifoss was te bereiken - als je maar voorzichtig rijdt over het weggetje wat voor de electriciteitsmastwerkers is bedoeld. Maar Thörsmórk was bv weer onmogelijk ;)

• Zeger

Vanuit Eldgjá kun je ook nog wel naar Landmannalaugar (heéé'l mooi)

(in juli)(hou wel rekening met een nat pak!

Bij Þorsmörk kan het gevaarlijk tot onmogelijk zijn de rivieren door

te steken, wel heel mooi en woest en ledig

Er is wel een bruggetje naar de jeugdherberg (ene zijde) of de camping

(andere zijde)

Vanuit de camping een fantastische bergoversteek naar Skógar(alleen te voet,

met kompas en liefst ook gletscher-bergschoenen)

Með kveðju,

Zeger