IJsland te duur voor studenten?

• Maaike Beugeling

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar gaan wandelen in Noorwegen. Aangezien we er met de auto heen reden lag de achterbak vol proviand. We zijn voor deze zomer van plan om in IJsland te wandelen en wild kamperen, simpel camping-kamperen en trekkershutten te combineren. Omdat we dan gaan vliegen kunnen we zelf maar weinig eten meenemen (3 kg pp, toch?). Kan iemand mij vertellen waar we dan ongeveer rekening mee moeten houden voor 3 weken vakantie?

Wat een hotel kost interesseert me niet zo, maar ik weet dat een overnachting inclusief ontbijt in een Noorse “seter” behoorlijk duur kan uitvallen.

Is het nog redelijk te betalen voor studenten (die graag hun eigen potje koken)?

Maaike

• mieke

tja, wat is redelijk te betalen?! ik ben zelf ook nog student, en ben al 3 keer in ijsland geweest, maar heb daar voornamelijk gewerkt. Wat ik daar in 2 maanden kwijt was terwijl ik aan het werk was, was ik ook kwijt in 2 weken rondtrekken met de tent! Vooral de bussen tikken hard aan vind ik. Omdat je toch veel wilt zien moet je je haast wel per bus verplaatsen, en dat is niet goedkoop. Campings zijn redelijk goedkoop, en als je boodschappen doet bij de ‘bonus’ ofzo gaat het wel. Dat is wel wat duurder dan hier, maar op zich te doen voor een student (je bent per slot van rekening met vakantie!) Je moet geen gekke groenten gaan kopen ofzo, en hoe minder verse dingen je koopt, hoe goedkoper je uit bent. Voor de campings betaalde ik meestal 600-1000 kronen per persoon, meestal 600 eigenlijk. Sommige heel eenvoudige campings zijn zelfs nog goekoper. Voor prijzen van bussen moet je even kijken op www.austurleid.is en www.sba.is. Daar kan je ook kijken of een buspaspoort voor jou handig is. Goedkoop is het zeker niet, maarja, het is absoluut de moeite waard om thuis wat zuiniger te leven zodat je een keer daarheen kan. (alhoewel de kans dat het niet bij een keer blijft erg groot is!)

• Þóra