IJsland te duur voor studenten?

• Maaike Beugeling

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn vorig jaar gaan wandelen in Noorwegen. Aangezien we er met de auto heen reden lag de achterbak vol proviand. We zijn voor deze zomer van plan om in IJsland te wandelen en wild kamperen, simpel camping-kamperen en trekkershutten te combineren. Omdat we dan gaan vliegen kunnen we zelf maar weinig eten meenemen (3 kg pp, toch?). Kan iemand mij vertellen waar we dan ongeveer rekening mee moeten houden voor 3 weken vakantie?

Wat een hotel kost interesseert me niet zo, maar ik weet dat een overnachting inclusief ontbijt in een Noorse “seter” behoorlijk duur kan uitvallen.

Is het nog redelijk te betalen voor studenten (die graag hun eigen potje koken)?

Maaike

• mieke

tja, wat is redelijk te betalen?! ik ben zelf ook nog student, en ben al 3 keer in ijsland geweest, maar heb daar voornamelijk gewerkt. Wat ik daar in 2 maanden kwijt was terwijl ik aan het werk was, was ik ook kwijt in 2 weken rondtrekken met de tent! Vooral de bussen tikken hard aan vind ik. Omdat je toch veel wilt zien moet je je haast wel per bus verplaatsen, en dat is niet goedkoop. Campings zijn redelijk goedkoop, en als je boodschappen doet bij de ‘bonus’ ofzo gaat het wel. Dat is wel wat duurder dan hier, maar op zich te doen voor een student (je bent per slot van rekening met vakantie!) Je moet geen gekke groenten gaan kopen ofzo, en hoe minder verse dingen je koopt, hoe goedkoper je uit bent. Voor de campings betaalde ik meestal 600-1000 kronen per persoon, meestal 600 eigenlijk. Sommige heel eenvoudige campings zijn zelfs nog goekoper. Voor prijzen van bussen moet je even kijken op www.austurleid.is en www.sba.is. Daar kan je ook kijken of een buspaspoort voor jou handig is. Goedkoop is het zeker niet, maarja, het is absoluut de moeite waard om thuis wat zuiniger te leven zodat je een keer daarheen kan. (alhoewel de kans dat het niet bij een keer blijft erg groot is!)

• Þóra

Je kan flink op je reiskosten bezuinigen als je vliegt met Iceland Express, via londen. Als je op tijd boekt kan je ong. 300 euro naar Ijsland vliegen. Verder koop veel inheems producten in supermarkten die niet in het toeristische gebied liggen. Cola is in veel restaurants de goedkoopste drank en ga je niet te buiten aan veel souveniers. Water is goedkoop en schoon. Wil je niet zelf koken koop dan een hotdog deze zijn vaak ook nog te betalen.

Veel plezier in IJsland!!!

• Maaike Beugeling

Bedankt voor de tips! Dit maakt de beslissing om te gaan toch makkelijker!

• nynke

wij doen altijd een fly-drive pakket. kamperen is niet duur (sommige campings zijn zelf gratis) en bij aankomst kun je de auto met 2 weken proviant volladen bij de Bonus. Voor warm eten nemen we vanuit Nederland zakjes adventure food mee (bij bv. Bever zwervsport; € 6,-per zakje/voor 2 pers. ) het is best te doen om daar 2 weken op te leven. Ze hebben ook lekkere toetjes op IJsland.

nog een super tip (vind ik zelf) ga direkt na aankomst naar de camping van Gardur; noord-westelijkste puntje van Reykjaness. gratis camping bij mooie vuurtoren. Mensen die vertrekken laten er vaak spullen achter die ze toch niet mee kunnen nemen in het vliegtuig; gastankjes, blikvoedsel, fles met 2 liter cola/ bv. 31 juli 04.

Dit kun je zo meenemen. Ook de camping van Grindavik is gratis en misschien liggen onze haringen van vorig jaar er nog/ ik denk het niet..

De prachtige natuur van IJsland is nog steeds overal gratis!!!

hoi, Nynke

• mir

nederland is ook niet meer goedkoop! het verschil met ijsland wordt steeds kleiner, vooral als je naar de bonus supermarkt gaat of naar de kronan. kook ze! mir