IJsland + veranderingen.

• Joke.

http://www.weksite.nl/wk_opstage_tekst.html#eu_na

Francien Peterse, vijfdejaars student Bodem, water en atmosfeer

Elfen in IJsland

,,Voordat ik in Wageningen ging studeren heb ik een jaar in IJsland gewoond.

Ik ben altijd van plan geweest nog eens terug te gaan. Vanuit mijn hobby en mijn studie was ik bezig met vulkanisme, dus het was ideaal om een stageplek in IJsland te zoeken.

Ik was blij dat ik de taal al sprak, vanwege het sociale leven. IJslanders zijn redelijk gesloten mensen, maar ze komen wat losser als je hun taal spreekt.

Dan zijn ze soms zelfs overmatig gastvrij; je komt niet zomaar weg zonder koffie te hebben gedronken. Ook ligt in elk huis een gastenboek, waarin iedereen die langskomt iets schrijft. Verder zijn het hele ontspannen mensen, het heeft een erg onthaastend effect om met ze te werken. Ik ging elke dag om acht of negen uur naar het instituut waar ik stage liep, en bekeek dan per dag wat ik zou gaan doen.

Ik heb meegewerkt aan drie verschillende projecten: één rond metingen van aardkorstdeformatie, één project dat met luchtfoto’s breuken in de aardkorst bekeek en één met meting van de hellingshoeken – tiltmetingen - van vulkaanflanken, die met informatie over het vullen en legen van de magmakamer een indicatie geven van de activiteit van de vulkaan. De tiltmetingen waren het leukst. Op sneeuwscooters reden we over de vulkaan, die afgedekt is door een grote gletsjer. Het spannende was dat deze vulkaan al over tijd was: de normale cyclus duurt vijftig jaar, en de laatste uitbarsting was honderd jaar geleden. De kans dat hij binnenkort uitbarst is dus groot, en door de smeltende gletsjer zal dan een enorme watermassa over het land stromen.

Tijdens al het veldwerk valt bij het verder zo nuchtere volk hun enorme bijgeloof in elven en trollen op. Bij allerlei verschijnselen in het landschap weten de mensen oude sagen en mythen te vertellen, en wijzen ze op versteende trollen. Als je het landschap ziet; grillige lava gehuld in flarden mist, is het niet zo moeilijk voor te stellen waar die ideeën vandaan komen.

Hoe ver dit bijgeloof het dagelijks leven binnendringt is wel verbazingwekkend. Bijvoorbeeld bij de aanleg van een nieuwe weg, waarbij een steen verplaatst moet worden. IJslanders geloven dat in sommige grote stenen steenfamilies wonen. Uit het ongevraagd verplaatsen van zo’n steen komt dan een boel narigheid voort. Vlakbij Reykjavik heeft een vrouw uit een naburig dorp, dat erom bekend staat veel elven en trollen te huisvesten, wel drie dagen met de steenfamilie onderhandeld voordat hun steen verplaatst mocht worden. Soms lukt het niet overeen te komen, en komt de weg met een bocht om de steen heen te liggen. Dit soort activiteiten verwacht je niet in een land waar alles verder zo modern toegaat!”

• Michelsen

Bedankt allen voor jullie gevonden informatie!!!

Voor het grootste deel kan ik het allemaal gebruiken!!

De links die gegeven zijn ga ik ook bezoeken!

Nogmaals hartelijk dank!!

M. Michelsen.

• mir

ijslanders geloven in elven en trollen want er wonen ook elven en trollen op ijsland!

• Þóra

Helemaal mee eens mir!

• niu hhki fr f bnnmm, mn kkw

fb dd h whdb h mnbmoop de po de po de

• Kirsten

Met veel plezier en intresse heb ik jullie berichten gelezen. Zijn er nog meer voorbeelden van het hedendaagse IJslandse bijgeloof? Wordt er ook nog weleens terugggegrepen op oude mythes/goden in bijvoorbeeld spreekwoorden etc? Ik hoor het graag!

Groetjes Kirsten