IJsland + veranderingen.

• M. Michelsen

Voor school moet ik een werkstuk maken over het mooie IJsland. Het heeft me na veel foto's en inlezen erg aangesproken en het lijkt me een eiland waar ik echt nog een keer heen moet.

Nu kan ik niet alle vragen beantwoorden die we opgesteld hebben en ik heb via via deze link gekregen. Ik hoop ook dat het helpt en dat mensen die mij kunnen antwoorden mij kunnen antwoorden.

Mijn vraag is als volgt: Zijn de houdingen van de IJslanders in de loop van de tijd veranderd t.o.v. de natuurverschijnselen die zich op Ijsland bevinden?

M.a.w. waren er vroeger mensen die aan de natuurverschijnselen waarde hechten, die een vulkaan de ingang van de hel vonden of iets dergelijks??

Ik hoop dat mensen me hier op antwoord kunnen geven!!

Alvast bedankt!!

Als u info heeft kunt u het altijd sturen naar mj.michelsen@zonnet.nl

MvG.

M Michelsen

• Joke.

Je bedoelt wegen omleggen, om zwerfkeien met rust te laten.

Stoppen met je auto om dolende (zeemans) geesten een lift naar huis te geven en zo?

De oude volkszanger, die verhalen van vroeger zong en nog Thor aanbad?

Ik ben zijn naam kwijt.

In 1982 woonde hij nog in een plaggenhut bij bloedbaai/walvisbaai(?), zonder water, zonder stroom en een lelijk beeld van cement dat Thor moest voorstellen.

Mijn oom, ijslander , had veel respekt voor hem.

• M. Michelsen

Misschien bedoel ik dat ook wel maar ook of natuurverschijnselen zoals aardbevingen of vulkaanuitbarstingen of geisers.. Dachten mensen vroeger niet dat er geesten aan te pas kwamen omdat mensen misschien verkeerd bezig waren geweest?

Speelden godenverering ivm natuurverschijnselen een rol? Gingen mensen goden aanbidden omdat ze bang waren voor die verschijnselen oid?

• Joke.

Ik weet alleen dat de vikingen(Noorwegen) het noorderlicht en zijn kleuren als voorbode uitlegden.

Paars bracht ziektes, rood de dood, groen een heks onder de bevolking, enz.

Er werd dan nog wel eens een huiseigen (slaaf) geoffert.

Van wat jij noemt ,weet ik het niet.

Ik weet ook niet of de IJslanders net als de Noren Nisse hebben (kabouters).

Nog steeds wordt er pap en gereedschap met de kerst in de stallen of onder rotsen gezet…….om de stal en natuurkabouters te vriend te houden.

Zodat ze goed voor de dieren zorgen.

Trollen, zijn die ook in IJsland?

Ik breng eerder vragen dan antwoorden. ;):)

Joke.

• Rick

Ik weet wel dat de vulkaanuitbarstingen een rol hebben gespeeld met de Christianisering van de Vikingen. Ik heb hier wel 'n paar boeken staan, maar zo even niet de tijd om e.e.a. uit te pluizen.

• M. Michelsen

Toch bedankt voor de informatie!!

Ik gebruik het gewoon, aangezien ik in boeken niets heb kunnen vinden gebruik ik gewoon deze informatie en andere die ik al via via heb gekregen!

• ME

> Trollen, zijn die ook in IJsland?

In een land vol grillige rotsformaties leven uiteraard trollen. Veel geografische namen wijzen er ook naar zoals Trollid, Trolladyngja, Trollakirkja en Trollkonufoss.

• ME

Ik heb wel eens gelezen, dat het grootste deel van de IJslanders tegenwoordig niet meer gelooft in elven, trollen en ander “Huldufolk”. Maar omdat ze het niet zeker weten, er daarom nog steeds rekening mee houden dat ze wel bestaan. Een mooi voorbeeld is een heuvel aan de Alfholsvegur in de stad Kopavogur, waar elven zouden wonen, en die om die reden een huisnummer heeft gekregen (nr 102).

Probleem met je vraag is, dat deze het best door IJslanders zelf beantwoord kan worden, en die zijn hier niet zoveel. Je zou het eens kunnen proberen op http://www.chatforum.com/iceland/ubb/cgi-bin/Ultimate.cgi .

• Joke.

Als je op Google zoekt met de woorden: bovennatuurlijk IJsland.

Krijg je een aantal linken.

Dit is misschien iets, gehaald van:

http://www.mysterydatabase.com/modules.php?name=News&file=article&sid=164

De Britse onderzoeker van mysterieuze voorvallen, H.P.Wilkins, bekeek de tradities die verbonden waren met de “warme” meren in de noordoost hoek van IJsland, het onbewoonde land dat bekend staat onder de onheilspellende naam Od dharhraun. Dit verlaten gebied herbergt de Askja vulkaan, een reusachtige krater met een diameter van bijna 20 km. De vulkaan is omgeven door een waar maanlandschap met lavavelden en zwarte as.

In deze, als uit een nachtmerrie ontsproten, uithoek van de wereld- een waar voorbeeld voor Tolkien's Mordor- ging een team bestaande uit jonge Duitse geologen een onderzoek uitvoeren naar de verbazingwekkende vulkanische activiteit van IJsland. Zij arriveerden in 1905 in het vissersdorpje Husavik en huurden daar een gids om hen naar Od dharhraun te brengen, de IJslanders zagen deze plaats als een bovennatuurlijk, kwaadaardig iets. Tegen de waarschuwing van hun gids in sloegen de Duitsers in het gebied hun kamp op en twee van hen gingen aan boord van een opblaasboot om naar het midden van het vulkanische meer te varen. Toen hun metgezel, die aan wal bleef, keek hoever ze waren zag hij tot zijn verbijstering dat ze met boot en al verdwenen waren. De autoriteiten organiseerden een reddingsactie en het warme meer werd uitgedregd, maar de wetenschappers waren voorgoed verdwenen. Wilkins voegt nog aan het verhaal toe dat iedere onderzoeker die in de binnenlanden van IJsland op zoek gaat al snel een aanzienlijk aantal van dergelijke verhalen kan verzamelen.

• Joke.

Lijsterbes

Deze struik is aan Thor gewijd. In een noordse sage is deze struik de redder van Thor, op het moment dat hij dreigt te verdrinken. Op IJsland wordt aan deze struik heden ten dage nog bijzondere eigenschappen toegedicht. In het volksgeloof weert de lijsterbes boze geesten.

Komt van:

http://www.heidendom.nl/bossenbomen.html