Kleding advies voor Februari

• Gerry van Roosmalen

Afhankelijk van het weer wil ik eind februari een weekje naar IJsland. Belangrijkste doel is het Noorderlicht, en bevroren watervallen. Als het in februari dus al te warm is voor het laatste gaat het niet door. Maar stel dat het lekker koud is, en de pegels hangen aan de Gullfoss, waar moet ik dan op rekenen? Kan ik volstaan met een normale winterjas, das en muts, of moet ik iets extremere kleding aan schaffen?

We willen ook een auto huren om de watervallen te kunnen bereiken. Nu denk ik dat de doorgaande wegen best goed sneeuwvrij gehouden gaan worden zodat we kunnen volstaan met een normale auto. De plaatsen die ik wil bezoeken liggen voornamelijk langs de ringweg, zoals: Geysir, Gullfos, Seljalandsfoss, Glymur, Skogarfoss, Jokulsarlon, en misschien ook wel Dyrholaey en Reynisdrangar. Is dit met een normale auto te doen, of moeten we toch gaan denken aan een 4x4?

En als laatste, omdat de reis dus wel weersafhankelijk is wil ik pas op het laatste moment boeken en de auto huren. Nou lijkt me dat rond deze tijd niet zo'n probleem, of zitten rond deze tijd ook alle vluchten vol.

Groetjes,

Gerry van Roosmalen

http://www.gerryvanroosmalen.nl

• Niels

Gerry,

Hoewel voorspellingen natuurlijk altijd moeilijkzijn , is de voorspelling voor deze winter dat hij zeer streng zal zijn.

Dus die watervallen zullen echt wel bevroren zijn , maar of je er zo gemakkelijk kunt komen is nog maar de vraag ???

Ik zou absoluut niet met een normale auto gaan en zelfs niet op de rondweg.

Een middenklasse 4x4 is in de winter goed te betalen , dus Doen !

groet Niels

• mieke

Ik ben net weer terug uit ijsland, en de laatste week was het daar lekker koud ‘s nachts -30 in bij Myvatn!!! Overdag zo’n -15, en ik vond het prima te doen met een gewoon lekker warme winterjas, sjaal, muts en handschoenen. Wel belangrijk is een dubbele laag broeken! Ik had een fleece broek, met daaroverheen een trainingsbroek die de sneeuw tegenhield zodat mijn benen niet nat werden. Goede warme schoenen eronder, en dan gaat het prima. Ik heb zo een heel stuk door knie-hoog sneeuw gelopen, en het niet koud gekregen… Als je maar zorgt dat je benen en voeten droog blijven is een gewone warme jas erboven voldoende volgens mij. (maar ik weet natuurlijk niet hoeveel kouder het nog gaat worden!!!)

Ik ben naar Godafoss geweest. Mooi hoor, met die ijspegels. Veel mooier eigenlijk dan de zomer. Vond ik van het hele land. De bergen enzo komen zo veel mooier uit in de sneeuw! Wij waren met een gewone volkswagen polo met winterbanden en zijn van reykjavik naar myvatn gereden, nog even langs husavik vrienden opzoeken en weer terug. Alles op een rondweg die dik bepakt was met een laag ijs (aangedrukte sneeuw) en dat ging prima. Maarja, mijn mede-reiziger is dan ook wel een ijslander, dus die weet niet beter dan zo te rijden. het is dus maar hoe dapper je zelf bent op gladde wegen denk ik! Zorg alleen wel dat je niet in te diepe (verse) sneeuw terecht komt, want dan sta je met een gewone auto echt wel vast! Verder 's nachts bij -22 in een hot pot naar het noorderlicht zitten kijken…. Fantastisch! Veel plezier daar in februari!

Mieke

• Þ G

Hello Gerry !

Enkele nuttige links.

http://www3.vegag.is/faerd/island1.html

http://www.vedur.is/english/

www.exploreiceland.is

Tot ziens in Ijsland !

Þ G.