> We zoeken een camping die: niet druk is, mooi qua ligging
> (middernachtzon) weinig faciliteiten. Welke camping is rond
> Myvatn dan het mooist??
> 1. bij Reykjahlid,
(2000)
Grote camping achter het hotel. Gedeeltelijk opgebouwd uit terrassen tegen de heuvel, zodat je tent vlak staat. Kan erg druk zijn, omdat er ook tourgroepen komen. Voor zo'n grote camping weinig faciliteiten. Het meest positieve vond ik het uitzicht over het meer vanaf de heuvel vlak achter de camping.
> 2. iets onder Reykjahlid
(2003)
Kleinere camping langs het meer. Omdat auto's niet op het campingterrein mogen komen vooral populair bij rugzaktoeristen en fietsers. Niet luxe maar wel veel voorzieningen (wasmachine, kooktent). De grond is vrij golvend, waardoor je met een grote tent moeilijk een vlak stuk vindt. (Te) weinig sanitaire voorzieningen (3 douches + 3 toiletten) en geen gescheiden ruimte voor mannen en vrouwen, waardoor het op sommige tijden lang wachten is.
> 3. Greanavatn,
Ken ik niet.
> 4. skutustadir???
Nooit gestaan, maar het is een eenvoudige camping op een veld tussen de weg en het meer, met uitzicht op de pseudokraters.
Er is nog een vijfde camping, een kilometer of drie onder Reykjahlid. Ik weet er weinig van, maar zag 'm toen ik er vorig jaar langs fietste.
Mijn favoriet is camping 2.
>
> En bij Asbyrgi:
> 1. aan het begin van de kloof
(2000)
Luxe camping bestaande uit vierkante velden gescheiden door bomen en struiken. Niet druk, toen ik er was had ik zo'n veld voor mezelf. Naast o.a. een wasmachine zijn er ook kasten met warme lucht om kleren te drogen.
> 2. aan eind van weg 861 = eind van de kloof.
(1989)
Open plek tussen de bomen. Vandaar vooral in het weekend druk met luidruchtige IJslanders. Beperkte voorzieningen (toiletten en koud water), maar dit kan ondertussen veranderd zijn.
> 3. Valshamar aan weg 862 ??
(1989)
Ik vermoed dat je de camping bij Hljodaklettar bedoeld. Mooi gelegen, maar alleen bedoeld voor hikers die van Asbyrgi naar Dettifoss lopen. Zelfs mijn fiets mocht niet naast mijn tent staan. Primitieve voorzieningen, een kraan/wasbak in de openlucht, en toilethokken zonder stromend water. Dit kan ondertussen veranderd zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar nr 1.
Als je niet perse in het nationaal park wil staan, kun je ook de camping bij Lundur overwegen. Ongeveer 5 kilometer van Asbyrgi op weg nr 85 naar Kopasker. De camping zelf is een flink veld met was/toilethuisje, naast het zwembad. Toen ik er was stond er slechts 1 ander tentje.