emigreren naar IJsland

  • Patricia

    Ik wil heel graag naar IJsland emigreren!!

    Samen met man en 2 honden en een kat.

    Heeft iemand goede tips of andere goede raad?

    Is er een goede internetsite?

    Kun je makkelijk aan werk komen?

    Heb je een bepaald bedrag nodig om binnen te komen?

    Kunnen honden(afghaanse windhond en boxer) en kat mee?

    Alle tips en mailtjes over dit onderwerp zijn meer dan welkom!

    Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes

    Patricia

  • Bob van Duin

    Beste Patricia,

    Met Tips en trucs kan ik je niet helpen, ik kan je wel een e-mail sturen met een boel info over emigreren en met links waar je info kan opvragen.

    Waar ik je wel mee kan helpen is een container

    Ik en mijn vriendin vertrekken in mei naar IJsland en laat ons huisraam over varen in een container. In die container heb ik nog ruimte ( 10 X 2.4 X 2.4 meter). Graag hoor ik van je, stuur anders even een e-mailtje o.i.d.

    Bob

  • Arnold Jansen

    Hoi Patricia,

    Wat betreft de honden en kat: ze kunnen wel mee, maar ze moeten eerst 4 maanden (het was 6 maanden) in quarantaine op het eiland Hrisey in de buurt van Akureyri (Noord IJsland). En de kosten daarvan zijn niet misselijk. Deze cijfers zijn van een jaar geleden overigens….. Ik kan helaas (nog) geen huidige cijfers vinden.

  • Patricia

    Wat zijn de “oude cijfers” dan?

    Groetjes

    Patricia

  • Arnold Jansen

    Het staat hier (http://www.iceland.org/pets.html) wat beter beschreven, al verbaast het me dat er sinds maart 1998 nog maar 8 weken voor staat.

    Initiele kosten: ISK 25.000 = Euro 286

    Totale kosten hond (8 weken): ISK 95.000-140.000 = Euro 1088-1603

    Totale kosten kat (8 weken): ISK 75.000-90.000 = Euro 859-1030

    Dit zijn alle normale kosten binnen IJsland: zoals vervoer naar Hrisey, injecties en 8 weken onderdak. Mocht je ze willen bellen: ze spreken Engels ;)

  • Martijn

    Op IJsland is een relatief laag werkloosheidspercentage. Het is de laatste tijd gestegen tot 3%. Het nadeel is alleen dat deze 3% vrijwel volledig bestaat uit hoog opgeleiden. Zoek je dus een baan op een beetje niveau dan kom je zonder goede kennis van de IJslandse taal vrijwel nergens. In fabrieken, op de bouw en werk als schoonmaker/ster is er altijd wel te vinden.

    Wat voor soort werk zoek je?

  • Patricia

    Mijn vriend is bouwkundig ing. dus die wil natuurlijk werken in de bouw, maar je zegt dat dat geen probleem is dus dat is mooi..

    En ik heb een internationale handelsopleiding gedaan, dus ik kan altijd ergens in de detailhandel aan de slag.

    Of sla ik de plank nu volledig mis?

    groetjes

    Patricia

  • Martijn

    Als bouwkundig ing. zal hij geen probleem hebben om aan de bak te komen. Er wordt hier veel gebouwd, met name wegen en uiteraard de dam. Ik ken ook een bouwkundig ing. uit Denemarken en die had geen enkel probleem om snel een passende baan te vinden. Voor zover ik weet zijn de lonen voor ing. hier ook goed.

    Wat de detailhandel betreft moet je nog steeds wedijveren met de IJslanders die de taal wel machtig zijn. Als je bereid bent om ander werk aan te pakken tot je de taal onder de knie hebt, zal je uiteindelijk geen probleem hebben, maar verwacht vooral in het begin niet dat ze om je staan te springen. Uiteraard hangt het ook altijd af van je eigen instelling.

    Succes!

  • nynke

    Hallo Martijn,

    Je schrijft dat er ergens een dam gebouwd wordt; waar is dat en met welke reden??

    b.v.d. Nynke

  • Martijn

    Ik zal je nooit vervelen met cijfers ed, maar in het kort komt het hierop neer:

    Landsvirkjun (de nationale energie opwekker/verstrekker) bouwt in Kárahnjúkar een nieuwe energie centrale. Om deze energie op te wekken bouwen ze verschillende dammen (waarvan de grootste ook meteen de grootste ik Europa zal zijn, 190 m hoog, 800 m lang en 600 m breed aan de voet). Het reservoir dat deze dam zal creëren is ong 57 km2. Dus je praat niet over een lullig vijvertje!

    Deze nieuw op te wekken energie zal o.a. voor de eerste 40 jaar verkocht worden aan een Amerikaans bedrijf genaamd Alcoa. Zijn zullen een aluminium smelterij bouwen in Reyðarfjörður.

    De weerstand tegen dit project is uiteraard aanwezig, maar volgens velen bij lange na niet genoeg. De voordelen zitten hem in de verbeterde infrastructuur in het oosten (en het waarschijnlijk toenemende tourisme; iets wat een welkome inkomstenbron is, aangezien het oostelijke gedeelte al jaren kampt met teruglopende bronnen van inkomsten), en de directe werkgelegenheid (en de spin-off).

    De nadelen zijn teveel om er een top drie uit te halen.

    Mocht je nog meer willen weten dan heb ik nog wel aanvullende info.

    Groeten