laugavegurtrekking

• Hans Baeten

ik heb een vraagje.

Is de Laugavegurtrekking solo goed te doen?

Zijn de hutten dan nog open?(vind ik niet op de websites)

Doen er nog andere mensen die trek in september of weet er iemand

of er dan nog mensen rondlopen? Want alleen op zich wandelen stoort me niet,

maar ik moet maar een domme enkel verstuiken en dat kan al problemen geven,

en mobiele telefoons werken daar toch niet…

dank,

Hans Baeten.

• martijn

Hoi,

Neem in ieder geval een bivakzak mee, voor als er echt iets ernstig gebeurd, dan houd je het (met slaapzak) nog wel 2 x 24 uur uit met een beetje water. Als je dan dagelijks in de hutten laat weten dat je onderweg bent, dan overleef je het vast wel.

• rv

Hoi hans,

Ik heb de tocht gelopen in juli. Bij gebrek aan een partner dacht ik hem ook alleen te lopen.

Dit is anders verlopen dan ik dacht, want ben twee mensen tegen gekomen waar ik de tocht mee gedaan heb.

Wat ik ervaren heb, na men tweede keer op Ysland te zijn geweest, is dat de kampeerplaats in Reykjavik

een geweldige plaats is om gesprekken aan te knopen met mensen die allemaal met hetzelfde

doel op Ysland zitten, nl de natuur.

De kampeerplaats is ofwel een vertrekpunt, na de aankomst met de vlieger, of een eindpunt om terug huiswaarts te keren.

Bij het avondmaal op de gezamenlijke eetplaats kan je op een aangename manier met verschillende mensen in gesprek komen

met de vraag of ze ook dezelfde trek doen. Zo is het mij ook te beurt gevallen dat ik 2 mensen vond die hetzelfde van plan waren als ik.

Alleen gaan houd risico's in.

Ik ontmoete mensen die op de tocht hun voet hadden omgeslagen ( ligamenten gescheurd).

Of iemand die door een sneeuwbrug was gezakt. Gelukkig zonder gevolg.

Ik wil je geen bang laten krijgen, want de tocht is perfect te doen, en een meer dan prachtige ervaring.

Maar je zal het maar meemaken, een ongeluk is nooit ver weg.

Mobiele telefoon heb ik tijdens de tocht niet kunnen gebruiken.

Als je nog info wenst kan je me altijd e-mailen. robby.vaeck@pandora.be

Heb een geweldige tocht en behouden thuiskomst

Robby

• ME

Begrijp ik, dat je de Laugarvegur in september wil lopen ? Op de site van FI staat, dat de hutten het hele jaar open zijn, maar niet altijd bemenst. Als er geen warden is, zal het water (en gas ?) afgesloten zijn. Zie http://www.fi.is/English/english.htm

Ook moet je er rekening mee houden, dat de bussen na 15 september niet meer rijden.

Zelf ben ik net terug van IJsland. Van de Laugarvegur heb ik alleen het eerste stukje gelopen (tot Hrapptinusker). Daar wilde ik een dag in het gebied ten westen van deze berg rondlopen. Helaas was het begin augustus zo'n slecht weer, dat de warden me afraadde verder dan de ijsgrot te gaan. Op de heenweg hiernaar ging het nog, en had ik mooi uitzicht over het gebied. Toen ik een klein uur later terug liep, was er dichte mist en zware storm. Vanaf de ene padmarkering kon ik de volgende vaak niet zien. Door de markering goed in de gaten te houden, en met behulp van de windrichting kon ik mijn weg naar de hut terug vinden.

Overigens is er vlak bij de hut van Hrapptinusker ook een ijstunnel. Een rivier verdwijnt daar onder een sneeuwveld, om er een paar honder meter verder weer onderuit te komen. Leuk voor een avondwandeling.

• smirremir

Hoi Hans, ik heb de laugarvegur ook alleen gelopen, is niet echt zwaar. Maar als je ´m alleen wilt lopen kun je echter beter in de zomer komen want dan weet je zeker dat er meer mensen lopen en je gevonden wordt mocht je je been breken ofzo. Ik zou je niet aanraden om in het najaar alleen te lopen. Je kunt trouwens ook een radio-telefoon meenemen die het wel doet op het hele traject. Als je wilt kan ik er wel achter komen of je die hier ergens kunt huren. IJslandse gidsen dragen die ook bij zich. Succes en groeten uit Reykjavik