Rondweg

• MS

Ben het helemaal met Tom eens. De “Áning” etc. kan je bij de VVV vinden, maar ook in de meeste guesthouses. Het prijsverschil tussen een opgemaakt bed met ontbijt en slaapzakaccomodatie zonder eet je er waarschijnlijk niet vanaf. Bij de slaapzakaccomodatie (die ook bij een hotel kan zijn, bijv. Skaftafell) is in de meeste gevallen ook kookgelegenheid. En als je een auto huurt is het vervoer van eetspullen ook geen probleem. Slaapzak mee is mij prima bevallen.

Maart

• René

Bedankt voor alle tips. Heb ik echt wat aan!

Begrijp ik het goed dat je alleen een slaapzak hoeft mee te nemen, dus geen slaapmat/matras? Een tent is dus al helemaal niet echt nodig?

• Tom

Ja, alleen een slaapzak is voldoende. Natuurlijk kan je voor de zekerheid een tent meenemen, het is altijd mogelijk dat alles een keer vol is. Maar zelf heb ik in juli geen problemen gehad met het vinden van onderdak terwijl dit een heel drukke maand is.

Groet Tom

• Hans Verweij

Dag IJslandvrienden,

Vanuit Reykjavik even de volgende reactie (het regent nu toch):

1. In IJsland autorijden is een heel nieuwe ervaring. Als je alleen de rondweg neemt (de 1) merk je dat al, want die is ook niet overal verhard. Maar als je van de rondweg afgaat kom je vaak op zand- of gravelwegen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat het niet snel gaat (50 km per uur is redelijk veilig). Bovendien stijgen en dalen de wegen flink.

De verkeerstekens die je het meest tegenkomt: EINBREID BRÚ = brug waar maar één auto tegelijk over kan, en dat zijn de meeste. MALBIK ENDAR = er komt slecht wegdek aan, rem maar flink af. Slecht wegdek is echt slecht wegdek, met veel kuilen. Dit ter illustratie.

2. Een van de mooiste gebieden zie je niet als je alleen de 1 neemt, nl. de Westfjorden, met als grootste plaats het charmante Isafjördur. Dat is jammer.

Groeten,

Hans Verweij

• René

Hansjepansje bedankt voor de tips. Ik neem ze allemaal ter harte. Nog een goeie reis en zeg ze maar dat ik eraan kom!!!

• Steven

Nog een reactie vanuit Reykjavik (hoewel het nu even droog is), als je een auto huurt en je gaat F-wegen rijden (dat zijn dus die onverharde slechte wegen) lees dan even heel goed het contract van de autoverhuurder. Vaak verbieden die om F-wegen te rijden met een ´gewone´ (lees: geen 4x4 terreinwagen) auto. Als je dan schade rijdt (en dat gaat heel makkelijk met die wegen vanwege de grote rotsblokken op de weg) ben je niet verzekerd!!

Een kennis van ons hier in IJsland heeft de zogenaamde Kjölerroute gereden met een gewone auto en heeft aanzienlijke schade aan zijn auto, met name zijn bodem, uitlaatonderdelen en onderstel.

groeten Steven

• an

anderzijds kun je op gewone wegen ook je auto in de prak rijden natuurlijk:

de steenbrokken die op de niet F wegen liggen kunnen ook forse afmetingen hebben

nu, ik heb geluk gehad met het yarisje !

alleen rivierdoorsteken hebben me tegengehouden

en het hele trage rijden op die moeilijke stukken laten veel ruimte om de omgeving goed te bekijken

an