TOM spelciaal voor jou

• Sela

En wij waren het die je tegen het lijf liep in Keflavic in de Bonus. We hadden je toch beloofd te schrijven hoe onze vakantie was in Ijsland? Nou…….zeer indrukwekkend. We vonden het echt geweldig en hier volgen de tips voor jou als je de tijd hebt om wat te gaan ondernemen. Wat wij het meest indrukwekkend vonden was Landmannalaugar, ten noorden van de myrdalsjokull. Het is nog niet eens zo ver van je vandaan. Wij hebben daar gekampeerd en gewandeld. De bergen zijn zo sprookjesachtig mooi, kleurijk en met strakke contouren. Het is vreemd om al die bergen zonder bomen te zien. Als we nog een keer naar Ijsland gaan dan willen we wel gaan trekken van Porsmork naar Landmannalaugar. Schijnbaar is dat een hele mooie wandeling die je in 4 dagen kunt doen en dan van hut naar hut trekken.

Waar we ook erg van hebben genoten is de hotpool in Hveravellir, dat is in de highlands ten oosten van de langjokull. Er is daar verder niet zo veel, en toen wij er waren waren verder de voorzieningen voor overnachten een beetje krakkemikkerig, maar daar staat een geweldige natural hotpool tegenover.

Tja eigenlijk hebben we de volle 16 dagen dat we er waren volop genoten. Je moet echt het eiland rond, dan kom je zulke mooie dingen, dieren en plekjes tegen. We kwamen trouwens ook nog Nederlandse jongens tegen die in keflavic en in olafsvic met een walewatchtour zijn meegeweest. Bij de eerste zwommen er 30 dolfijnen rond de boot en bij de tweede hebben ze drie verschillende walvissen gezien. Wij hebben trouwens in het zuiden papagaaienduikers gespot, met een tractor naar een soort eilandje gereden en vanaf daar hebben we ook een walvis gezien. En bij Jokulsarlon (het ijsschotsenmeer) hebben we een zeehondje tussen de ijsschotsen door zien zwemmen, leuk he!!! Nou ja dat was het maar voorlopig, veel plezier nog en werkse in Ijsland. Groeten Taco en Sela

• Bob van Duin

Beste Tom, Ben jij diegene die een voetballer op z'n huis heeft geschilderd in Njardvik???????dan woon je er leuk.

Groetjes Bob

• Tom

Hoi Taco en Sela,

Geweldig dat jullie het zo leuk hebben gehad. Dank je voor de tips (alhoewel ik op de meeste plaatsen al geweest was) Laugarvegur staat bij mij ook nog steeds op het verlanglijstje samen met, misschien ook iets voor jullie, Hornstrandir. Daar moet je ook maar eens wat informatie over opzoeken, www.hornstrandir.is

Misschien tot later, bedankt voor het schrijven,

Tom

• Tom

hoi Bob,

Ik woon inderdaad best leuk, maar ik ben alleen niet zo dom geweest een voetballer op m´n huis te schilderen.

Ik heb die beschildering nog nooit gezien maar als het van nederlanders is: er wonen twee vishandelaren uit Urk in Njardvik.

Tom

• Bob van Duin

Hallo Tom,

Tijdens het ek stond Cruijf op een gevel geschildert en de railing van het balkon was rood wit en blauw, met orange.

Waar woon jij dan ergens? Wij gaan in Maart naar IJsland vertrekken, voorgoed (denk ik)

groetjes Bob