Liften in IJsland?

• Niels/ Naomi

Hoi,

wij (ik en mijn vriendin) gaan binnenkort op vakantie naar ijsland. Maar zonder rijbewijs zijn we aangewezen op het openbaar vervoer. En aangezien een buspas nogal prijzig is, hebben wij het idee om te gaan liften.

Heeft iemand er ervaring mee om te liften in ijsland? Of andere ideeen misschien?….

• Gerry van Roosmalen

Fietsen? Lopen? Er zijn veel wegen waar je uren lang niet eens een auto ziet. Moet je ook nog het geluk hebben dat de auto die voorbij komt je mee neemt. Ik zou maar even doorsparen voor een buspas. Dan kun je daarnaast alsnog af en toe proberen een lift te krijgen.

Groetjes, en heel veel plezier in IJsland

Gerry

http://www.gerryvanroosmalen.nl

• kristel

Zo lang je route een wilt volgen, is liften wel te doen hoor en bovendien, als je in youthhostels en guesthouses verblijft en daar een beetje contact maakt met die mensen, kun je heel vaak zo mee rijden!

Fijne vakantie!

• Carlos

Ik weet wel een goede plek om te liften in Reijkjavik.In front of the Salvation Army.

• Eddyvdv

hallo,

ik ben net terug van ijsland en daar hebben we toch enkele malen gelift. Dit ging meestal zonder problemen. Eenmaal je Skaftafell voorbij bent (richting oost) wordt het wel moeilijker en moeilijker omdat daar bijna geen mensen meer wonen. Een buspas zou ik niet kopen aangezien die niet veel duurder zijn dan al de trajecten afzonderlijk te betalen, zeker als ge lift. Let wel op als je lift aan jokulsarlon, doe niet zoals wij en zet je aan de kolonie broedende sternen, die zijn namelijk enorm agressief en vallen echt massaal aan. Alhoewel, zo hadden de mensen medelijden en hadden we rap een lift. PS. mijn uitgaven voor 2,5 weken (vlucht inbegrepen) bedroegen ca 1000 euro

• tjerk

Ben ik wel nieuwsgierig hoe je dat hebt gedaan!(is p.p neem ik aan?)

Tjerk.

• Niels/ Naomi

hallo,

We zijn (jammergenoeg!) al weer terug…2 weken zijn veeel te kort. We hadden besloten om geen buskaart te kopen en hebben zo ongeveer alles gelift. Van Reykjavik naar akureyri en vandaar over de kjoler-route naar Gullfos. Naar Hveragerdi hebben we de bus gepakt want tegen de tijd dat we bij Gullfos aankwamen was het al in de middag. In het oosten zijn we niet geweest. Maar het liften ging uitstekend, het langst dat we gewacht hebben is 10 á 15 minuten en je komt zo heel wat leuke ijslanders tegen.

Maar over de geldkwestie…wij waren per persoon ook ongeveer 1000 euro kwijt (incl. vliegreis + voor 2 weken dan) dus het kan wel.

groetjes

• an

ik wacht nog in (hoog)spanning op de afrekening van de visakaart…

heb daar echt alles betaald met kaart: nog ‘moeite’ gehad om de gepinde kronen van de eerste dag op het laatst nog te spenderen

an