digitale kaarten van IJsland

• Monique

Wie heeft ervaring de CD met de 87 kaarten van IJsland (schaal 1:100 000)

Wij willen deze zomer IJsland per 4x4 gaan ontdekken. Laten deze kaarten meer (onverharde) wegen of paden zien dan de

de standaard kaarten.

Kunnen deze kaarten bijvoorbeeld ingelezen worden in de GPS software programaa's Oziexplorer of TTQV ?

• Edwin Zanen

Hoi Monique,

Ik zou niet weten of ze ingelezen kunnen worden, is ook niet zo belangrijk als je weet dat dit nogal verouderde kaarten zijn. Als er al iets ingelezen kan worden dan is het beter om de 1:250.000 serie te nemen. Zeker voor het 4x4 gebeuren zijn deze uitstekend en behoorlijk up to date. Ik weet niet wat voor GPS je in de wagen hebt, zelf heb net de nieuwe maritieme Garmin 172C ingebouwd, voor 15.000 ISK wordt hier de hele kaart van IJsland ingeladen. Als je het bij de juiste laat doen krijg je er ook nog eens 50 routes met waypoints bij. Voordeel van deze kaart is dat er een hoogtelijnen verloop op staat (100 meter interval) en een hele vracht ‘'unpaved roads’', bij de tracks die niet op deze kaart staan moet je vervolgens eerst maar eens afvragen of je daar weel voldoende voor uitgerust bent (personal and carwise). Ik kom de laatste tijd op dit soort tracks weer regelmatig buitenlandse 4x4´s tegen met inzittenden die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken (zowel prive maar ook van reisorganisaties). Als je nog meer specifieke GPS/lab top vragen hebt moet je maar even naar m´n simnet doen.

Kæar kveðja,

Edwin