Ga er maar van uit dat er plaats is. Alleen op de camping van Husafell heb ik een keer tentje aan tentje gestaan, omdat het blijkbaar traditie is dat Reykjavik daar het eerste weekend van juli naar toe gaat. Ook andere populaire plaatsen kunnen in het weekend druk zijn, maar een hoekje voor een klein tentje is er altijd wel.
Als je met de bus gaat lijken leuke campings me overigens veel minder belangrijk dan een interessante omgeving. Ik zou zelf daarom voor het laatste gaan, en de daarbij behorende camping opzoeken.
Maar enkele van mijn favoriete campings zijn :
- Heimaey (Vestmannaeyjar) vanwege de ligging in een dalletje met steile hellingen.
- Varmahlid vanwege het uitzicht op een mooie bergrug
- Stodvarfjordur vanwege het uitzicht op het fjord toen ik 's ochtends mijn tent uit kroop.
- Dalvik een gratis camping met goede voorzieningen (douche, wasmachine). Des te merkwaardiger was het dat ik de hele camping ter grootte van een voetbalveld voor mezelf had.
- Husavik. Een vrij standaard camping die zich tot onderscheidt door het gezellige keukentje en een vriendelijke beheerder die waarschuwde voor de trollen en geesten in de omringende bosjes.
Vijf campings die me niet goed bevielen :
- Akureyri : druk, rumoerig, de douche bevindt zich buiten het campingterrein aan de overkant van de straat, en lokale jeugd vindt het leuk om over de camping te lopen en tegen tenten te schoppen.
- Geysir : Een flink veld naast het bekende warme bronnengebied. Twee gammele toiletten en alleen koud water. Hoezo “Geysir”.
- Saudarkrokur : een te krap, drassig veld naast het lokale zwembad.
- Siglufjordur : een veldje bij de haven in het midden van het dorp. De vislucht maakte me niet zo uit, maar ik voelde me er erg bekeken.
- Selfoss : op zich een aardige camping met o.a. een eendenvijver. Alleen leverde de beperkte sanitaire voorzieningen (twee gecombineerde douche/toiletruimtes) wel erg lange rijen op.