kjolur

• Marietje

Goedemorgen iedereen,

Klopt het dat de Kjolur route geen 4x4 weg meer is? Ik mis nl het 4x4 tekentje op de overzichtskaart van de conditie van de wegen ( vefur.is ).

Groeten van Anne-Mary

• geejee

Hallo Anne-Mary,

Ik ben absoluut geen IJslandkenner, maar heb me redelijk verdiept en verdiep me redelijk aangezien ik over twee weken met de motor naar IJsland vertrek. Voorzover ik weet zie ook : http://www.vegagerdin.is/vefur2.nsf/pages/english.html

is de Kjölurroute nu reeds open en is inderdaad ook voor niet 4wheel auto's te berijden. Er schijnt slechts een klein riviertje te zijn wat overgestoken moet worden.Verder liggen er bruggen.

Ik kreeg de aanbeveling 4 wheeldrive maar hoeft niet zo hoog te zijn. (dat zijn pas antwoorden voor een motorrijder met GS)

Veel succes en ik hoop dat er meerdere mensen met meer kennis reageren.

Groeten Geejee

• ÞG

Hello Anne-Mary !

The mountainroad Kjölur is a rather easy road to drive for all 4x4 vehicles.

I have driven Kjölur several times, I prefer to drive it from the north to south.

It is possible to drive on a “normal” family car, but then you have to drive very carefully. All the big rivers are bridged, and there are only few small unbridged creeks to pass.

If you hire a “normal” car, you are not allowed to drive the F-roads !

At Hveravellir you can see all the beautyful hotsprings, and the desert and mountain view at Kjölur are most impressive.

Have a nice trip, and please drive carefully !

Regards from the land of the midnight sun ! ÞG

• ME

Opvallend dat de weg zo vroeg in het jaar al open is. Inderdaad is hij tijdens de zomermaanden open voor gewone auto's. Het zuidelijk deel is echter vrij slecht (veel losse stenen).

• Arnold Jansen

Ik sluit me aan bij ÞG: de weg is voor niet 4x4 oftewel normale personenauto's voor IJslandse begrippen redelijk te berijden.

Officieel is het echter verboden en heb je de auto in IJsland gehuurd, dan ben je dus NIET verzekerd tegen wat dan ook!

Het is wel de bedoeling dat “binnenkort” de “F” van het wegnummer verdwijnt, waardoor het geen bergweg/binnenlandweg meer is en iedere auto er officieel gebruik van kan maken.