Ijsland is super! Lees hier mijn verslag!

• Annemarie

Hallo Ijsland-gangers!

Ik ben onlangs voor een week op Ijsland geweest en ik kan echt iedereen aanraden om ook eens een kijkje op dit bizarre, indrukwekkende, fascinerende eiland!

Ik heb een rondreis gemaakt door het Zuid-Westen van het land en het was absoluut supercool!! We hebben o.a de Gouden Driehoek gedaan, een heel stuk van de kust in het Zuiden, Hekla en omgeving verkend (zelfs een stukje het binnenland in!) en verder een paar dagen Reykjavik (ook heel leuk).

Het allermooiste vond ik de waterval Seljalandfoss - kun je ook achterlangs lopen - en een apart stuk strand in de buurt van het plaatsje Vìk (Reynisfjara beach).

Het is zò overweldigend allemaal en ik had nog nooit van mijn leven zo'n woeste zee gezien! Ook ben ik bij een gletsjer geweest en dat was zeer indrukwekkend.

Reykjavik vond ik best een leuke stad en het was ook zeker groter dan ik had verwacht. Voor Nederlandse maatstaven mag het er dan rustig, klein en saai zijn;

ik deel die mening dus niet - het is best groot en ik voelde me er veiliger dan hier in Nederland! Verwacht echter geen Amsterdam of Utrecht natuurlijk.

De Ijslandse paarden waren, naar mijn maatstaven, Shetlandpony's (sorry Ijslanders…) en nogal schuw. Maar ze zijn best wel grappig om te zien.

Het Ijslandse eten vond ik ook best lekker; veel vis natuurlijk en de zuivelprodukten zijn ook iets speciaals. Met name de melk en de boter….heerlijk romig!

Skyr (Ijslandse yoghurt) vond ik een beetje tegenvallen - het is lekker, maar dit soort yoghurt kun je ook wel in Nederland eten (denk aan Mona kwark etc).

Een echte specialiteit is chocolade mèt drop - beetje vreemd wel, maar best te pruimen! De mooiste souveniers heb ik gekocht bij het Folk Museum Skògar; de spullen zijn daar net wat goedkoper dan ergens anders en ik heb er ook dingen gezien die ik verder NERGENS anders meer heb kunnen vinden!!

Zoals handgemaakte trollen - die zijn echt heel erg mooi en heel anders dan de spullen die je in de meeste winkels ziet. De trollen worden door een vrouw uit de omgeving van Skògar gemaakt en het zijn echte schatjes! Helaas dus ook heel duur….zelf heb ik zo'n trol wèl gekocht en ik ben er echt blij mee. Op het vliegveld kreeg ik zelfs nog een groot bedrag van de aankoop terug - altijd mooi meegenomen. Een ander leuk souvenier is een schapevel/vacht van een Ijslands schaap - heerlijk zacht en het staat mooi. Lekker voor de donkere dagen!

Oja, bij het Skògar Museum wordt de rondleiding meestal verzorgd door een klein, markant mannetje - echt een grappig figuur. Hij is (geloof ik) al 84 jaar! In totaal zijn er bij het museum twee souvenier-winkeltjes en het is er tamelijk rustig en een uitgebreide collectie.

Al met al was het gewoon erg leuk om in Ijsland te zijn; onze groep was erg gezellig en ook met het weer hadden we het getroffen. Onze gids was ook errug tof….veel van geleerd en veel mee gelachen! De guesthouses waar we verbleven waren prima in orde, vooral die in Reykjavik - knus en gezellig.

Ijslanders zijn heel vriendelijk en ze spreken goed Engels. Het enige nadeel wat ik aan Ijsland vond/vind is dat het er zo verschrikkelijk duur is! Werkelijk, NIETS is er goedkoop. Zelfs de supermarkt niet! Ik een paar keer bij een soort Ijslandse Aldi geweest en die was duurder dan de Albert Heijn hier!! Goedkope restaurants vind je er gewoon niet (of je moet ze maar net weten te vinden) en fastfood restaurants zoals MacDonalds en KFC vind je dus ècht in de buitenwijken - en dat is nogal een eind lopen! Voor diegenen die van Chinees houden; er zit een goedkoop en lekker restaurant in het centrum van Reykjavik. het heet “kinahùsid” en het serveert voor 850 Kronar een behoorlijke maaltijd! Ik vond het erg lekker! De service is er goed.

Helaas ben ik het adres vergeten, maar als je even bij het Radhùs (stadshuis) vraagt dan kunnen ze je zeker helpen. Ik heb het restaurantje ook via hun gevonden.

Een superleuk adres voor een simpele maaltijd of een bakkie koffie is cafe “Swarti Koffi” (ook in het centrum) - heel knus, klein en gezellig. Aanrader!

Een absoluut dieptepunt was dat ene (veelbesproken) Hollandse cafè “De Boomkikker”…..kun je gewoon links laten liggen, want het is donker, deprimerend hol. Zo ook het personeel, wat totaal helemaal NIET Nederlands is, er ook niets van weet en ook zeer ongeinteresseerd is. Depri-bende!

Iedere Nederlander die in Reykjavik is mòet daar schijnbaar heen ofzo, maar geloof me; het is de moeite niet waard! En ik heb dat ook al vaker gehoord van de andere (Nederlanders/toeristen). Toevallig liep er tegenaan toen ik in de buurt was…..dus toen toch maar gaan kijken - tijdverspilling.

De Blue Lagoon was ook heel leuk om eens mee te maken - apart om in een superverwarmde, 100% natuurlijke lagune rond te zemmen/dobberen.

Alleen niet urenlang.

Tot slot zou ik toch mensen die graag naar Ijsland willen aanraden om wat later in het jaar te gaan. Bijvoorbeeld in Juni ofzo. De natuur is dan veel mooier en het weer beter. Neem a.u.b GOEDE wandelschoenen mee…..want die heb je absoluut nodig!

Hou er rekening mee dat de excursies behoorlijk duur zijn; een jeepsafari kost je al gauw een 175 Euro op een dag (maar dan maak je ook wat mee!).

Excursies kun je beter ter plaatse boeken dan in Nederland!

Verkijk je niet op de aanbiedende touroperators; het bleek dat de mensen in onze groep allemaal bij een andere organisatie hadden geboekt en toch bij een en dezelfde uitvoerende touroperator terecht kwamen (òòk mensen van Askja-reizen!).

Onze touroperator was op Ijsland Gudmundur Jonasson en dat is mij (en alle anderen) zeer goed bevallen.

Ijsland heeft van alle andere landen waar ik ben geweest op mij het meeste indruk gemaakt! En ik kan het iedereen aanraden om dit unieke land te bezoeken!

Groetjes Annemarie

• ME

Leuk verslag. Heb je de Hekla nog beklommen ?

• Annemarie

Hoi ME,

Hekla heb ik helaas niet beklommen, want het was nog te vroeg in het seizoen voor dit soort activiteiten. Overigens werden er wel excursies naar deze vulkaan aangeboden - maar die gingen pas later in het jaar van start.

Wel ben ik vlak langs Hekla gereden met de bus. En dat was ook mooi.

Groeten van Annemarie