leuke onbekende plekjes nabij Reykjavik

• Olaf

Ik wil niet alleen naar de Golden circle tour en the Blue langoon aandoen, weet iemand nog mooie plekken in de buurt van Reykjavik. Ga met huurauto en helaas slechts 5 dagen. zit in ieder geval op basis van reisboeken ook te denken aan Krysuvik en de plaats Hafnarfjordur. Tips zijn welkom!

• ÞG

Hello Olaf !

I have a question ,

how long should the trip be, in km and days ?

I know lots of nice places, not so far from RVÍK

Regards ! ÞG

• Arnold Jansen

Ik zou zeker een dagtocht naar Vik doen: via de zuidkust (ringweg) naar Vík en weer terug. Onderweg zie je de Seljalandsfoss, de Westmaneilanden, Hveragerdi, Hvolsvollur, Hella, Selfoss. En in Vik natuurlijk even over het pikzwarte lavastrand wandelen (=uitwaaien), geweldig!

Vanuit Reykjavik in noordelijke richting via Reykholt naar de lavawatervallen van Hraunfossar is ook een aanrader. Afhankelijk van wanneer je er bent kun je er ook via de Kaldidalur heen (of terug) rijden, een wonderbaarlijk mooie ervaring.

• ME

Als je naar Vik gaat is zeker een bezoek aan Dyrholaey, 10 km voor Vik, aan te raden. Ook daar is een zwart strand, maar omgeven door mooie basaltformaties.

En op weg naar Reykholt is een omweg langs Hvalfjord ook aan te raden. Aan het eind van het fjord kun je een wandeling naar de Glymur waterval maken, de hoogste van IJsland. Zie wat fotootjes (niet van mezelf) op :

http://eik.klaki.net/haf/glymur.html

• ME

Tussen Reykjavik en Hveragerdi heb je enkele thermische gebieden, waar je mooie wandelingen kunt maken (uitgezette wandelpaden). Ook ten noorden van Hveragerdi bij de Nesjavellir heb je thermische bronnen. Als het je interesseert kun je de energiecentrale van Nesjavellir ook bezoeken.

Meer informatie vind je op b.v.

http://www.or.is/Forsida/ENGLISHVERSION/SITESENVIRONMENT/HengilsArea/view.aspx?.

En mocht je echt niet weten wat je wilt doen, dan kun je altijd nog naar de Vestmannaeyjar (Westmann eilanden) vliegen.