warm water baden

• an

vorige week vond ik een site waarop o.a. een lijst van plaatsen waar je in warm water kon (pootje)baden (niet enkel de zwembaden)

natuurlijk vergeten in favorieten te plaatsen, en ik kan het niet terugvinden

weet jij nog waar ik deze info kan terugvinden ?

an

• ME

Ik ken geen site, maar als er “laug” of “hver” in een plaatsnaam staat heb je grote kans dat er warme bronnen zijn.

• an

ik vind het vreemd dat er in weinig reisverslagen iets over staat…het lijkt me heerlijk om in natuurlijk warm water te (pootje-)baden…

iets heel anders dan de vreselijke kou van de bergriviertjes in de pyreneeen (waar ik ook altijd es in ‘moet’ gaan liggen/zitten)

alle laug- en hver- streep ik met fluo aan

an

• nynke

tip!!!: ga naar Seljavellir (in het zuiden, dichtbij de Skogarfoss); er is een camping met zwembad. Maar als je een kwartier stroomopwaards langs de rivier loopt vind je het eerste 50 meterbad van IJsland. 1 kant van het bad is bergwand. Ergmooi!! EN lekker warm. Altijd open, er zijn 2 betonnen kleedhokjes.

Voor een zwembad/zwemliefhebber.

Graag hoor ik later van je hoe je het vond.

Nynke

• ME

Streep ook alle plaatsnamen met “reyk” zoals Reykjavik maar aan.

Er zijn redelijk veel plaatsen met warme bronnen, alleen liggen de meeste niet direct langs de weg, zodat de gemiddelde toerist er niet komt. Alleen Landmannalaugar kom je regelmatig in verslagen tegen.

Voorbeelden van andere plaatsen zijn :

- Het gebied tussen Reykjavik en Hveragerdi (warme stroompjes waar je in kunt zitten).

- Bij Nesjavellir aan de zuidkant van het Thingvallavatn

- Snorralaug in Reykholt dat al in oude sagen wordt genoemd.

- In de Westfjords heb je in het Reykjadalur een zwembadje dat door een warme stroom wordt gevoed.

- Hveravellir halverwege de Kjolur-route (warm stroompje waar je in kunt zitten).

- Laugafell aan de noordkant van de Sprengisandur woestijn.

- Grjotagja en Storagja bij Myvatn, twee grotten met warm water. In de laatste kun je zwemmen al wordt het afgeraden omdat het water niet snel genoeg ververst. Maar omdat weinig mensen er in zwemmen, houden degenen die het wel doen er geen enge ziekten aan over, voor zover ik weet.

- Bij Myvatn heb je ook een Blue Lagoon-achtig meer, maar zonder hekken en toeristen. Er zijn plannen om hier een tweede Blue Lagoon van te maken.

- Ten noorden van het bergje Laugafell (oost IJsland) heb je een badje gevoed door een warme bron.

- In het Laugardalur (oost IJsland) heb je een warme waterval waar je onder kunt douchen. Zie : http://thorin.freehostingguru.com/island/photos/2003/03-3-03-laugarvellir.jpg

Verder heb je bij Askja een oude vulkaan krater (Viti) met warm water, waar je in kunt zwemmen.

• an

hiermee wordt zeker rekening gehouden bij het uitstippelen van de route

thnx, an

• an

dat was mijn eerste warme zwembad-ervaring

savonds laat, het regende een beetje

gewoon zwemmen was al super: een feestje daar moet helemaal ok zijn

de kleedhokjes zijn idd opgeknapt, niet enkel geverfd maar ook nieuwe bankjes en kapstokken

bedankt voor de tip !

an