Nog een paar vragen...

• Joris

Hallo allemaal!

Wij zijn van plan dit jaar naar IJsland te gaan, maar ik zit nog met een paar vraagjes (zoals iedereen die voor de eerste keer gaat zeker ;-) ):

- We gaan voor een 3-tal weken en gaan daar een auto huren. We vroegen ons af hoeveel kilometer je per dag kan afleggen, want gezien de wegen daar zal het wel iets trager gaan dan in Nederland. Het is wel de bedoeling regelmatig te stoppen, een wandeling te maken, iets te bezoeken, enz. Het moet dus comfortabel blijven, m.a.w. niet heel de dag in de auto!

- We zijn ook nog op zoek naar een overnachtingsplaats bij Myvatn. Geen camping, maar wel een jeugdherberg, een boerderij of een betaalbare B&B. Liefst niet te duur.

- Het is waarschijnlijk al heel vaak gevraagd, maar bestaat er echt geen woordenboek Engels-IJslands? Ik heb er een heel kleintje gevonden, maar daar staat echt bijna niets in. Hoe leren ze in IJsland Engels op school? Dan heb je toch een woordenboek nodig?

Joris

• Gerry

Toen wij voor de eerste keer naar IJsland gingen hebben we ook een auto gehuurd. De planning was om de ringweg te gaan rijden. Deze is ongeveer 1400 kilometer lang. We hadden een auto gehuurd met 100 kilometer per dag vrij. Uiteindelijk hebben we 3600 kilometer gereden. Tsja, je rijd een keer verkeerd, je draait af en toe eens af, je rijd eens een stukje terug. Dus mochten we ongeveer 750 Euro bijbetalen.

Andere jaren zijn we met de eigen auto gegaan, maar ook toen zaten we snel aan de 2400 tot 3000 kilometer in 3 weken tijd.

Een woorden boek is waarschijnlijk in IJsland zelf wel te krijgen, hier wordt het wat moeilijker. Via de link

http://edda.is/net/products.aspx?pid=825&l_cid=-1&l_pubid=-1&l_y=-&sw=learning

kun je wel een cursus IJslands bestellen. Boek + CD. Ik geloof dat je ongeveer op een 50 Euro moet rekenen.

Mocht je je nog verder willen verdiepen in IJsland, dan moet je echt eens gaan luisteren naar muziek van Sigur Ros. Een van de bekendste IJslandse bends. Het is even wennen, maar wel heel erge mooie muziek.

http://www.sigur-ros.co.uk/index.html

Een hele fijne vakantie.

Reisverslagen en foto's van IJsland kun je eventueel bekijken via onze site:

http://www.gerryvanroosmalen.nl

• Robin

Hallo Joris

Ik heb je berichtje gelezen en er zijn zeker woordenboeken Engels/IJslands. Ik woon zelf in Reykjavik en hier zijn er echt genoeg.

Een auto huren is echt niet duur. Voor ongeveer 40 euro kun je al een dag lang een auto huren. Daarbij inbegrepen zijn 100 kilometer en btw.

Als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag.

Groetjes

Robin

• albert

Hallo Joris,

Ik heb destijds op IJsland een simpel, maar wel dik, woordenboek Engels-IJslands en IJslands-Engels gekocht bij de boekhandel Mál og Menning in Reykjavík.

Zie daarvoor de site: http://www.malogmenning.is

Wanneer je daar bovenaan op de pagina “ensk” (Engels) in het zoekveld typt en dan op “leita” klikt, krijg je een aantal woordenboeken te zien.

Groetjes,

Albert.

• Joris

Dus op 3 weken geraak je met de wagen gemakkelijk IJsland rond?

Nog iemand die misschien een overnachtingsmogelijkheid (geen camping) nabij Myvatn weet die niet te duur is?

Joris

• ME

Misscien kun je hier iets mee :

http://www.nat.is/travelguideeng/myvatn_accommodation.htm

• mattijs eggink

Robin weet jij misschien of er meer nederlanders in ijsland wonen en of jullie eens in de zoveel tijd een of ander feest hebben, net zoals de IJslanders hier in Nederland hebben?? Ik ben ook wel benieuwd hoe goed je IJslands is, ik zelf ben er de afgelopen 2 jaar een beetje mee bezig geweest, ik versta het redelijk goed en ik kan mezelf een beetje redden, maar grammaticaal klopt het allemaal nog niet echt.

groeten mattijs

• an

he robin,

da's wel heel goedkoop auto huren

zal wel in laagseizoen zijn zeker ?

ik ben nog steeds aan't twijfelen of ik openbaar vervoer/liften of een huurauto zal nemen…want het laatste is toch een flinke hap uit het vakantiebudget (maar wel heel handig natuurlijk), die 3 weken huur

anne

• an

de goedkoopste auto die ik kon vinden, een heel kleintje, 1000cc

(alleen maar geschikt voor de ringweg dus)

kost me 400 euro per week (hoogseizoen)

we gaan 3 weken

flinke hap uit budget !

ben dus nog steeds aan't twijfelen tussen huren en bussen

kan er iemand helpen knopen doorhakken ?

an

• Hans

Valt een beetje te bezien wat je allemaal wil bezichtigen daar denk ik… als je met de bus gaat, ben je er nogal afhankelijk van en ze rijden niet echt veel heb ik gehoord. Je kan ook niet ver afwijken van de ringweg volgens mij. De bus is natuurlijk wel een stuk goedkoper, alhoewel het ook nog wel een flink bedrag is vermoed ik… dus als het financieel haalbaar is, dan heeft (voor mij althans) een auto huren de voorkeur omwille van de grotere vrijheid en je moet niet voortdurend met je bagage sleuren. Als je er niet tegenop kijkt heel veel te voet te doen, dan is de bus natuurlijk interessanter.

P.S.: ben je van België? Gewoon uit nieuwsgierigheid ;-)