openbaar vervoer

• Marleen Zorgdrager

Hallo,

Na een georganiseerde rondreis over IJsland wil ik deze keer zelf bepalen hoe lang ik ergens blijf omdat ik nog lang niet ben uitgekeken! Ik ben van plan met tent en rugzak te gaan en dan de bus te nemen.

Wie kan mij wat vertellen over het openbaar vervoer op IJsland?

(Routes, frequentie, kosten)

Alvast bedankt!

Marleen

• tjerk

Misschien dat je hier iets aan hebt?

www.bsi.is

tjerk

• Marleen

Ik had die site net gevonden Tjerk, maar bedankt!

Wie heeft ervaring met openbaar vervoer over de lange stukken en wie kan mij vertellen of er ook weekabonnementen ofzo bestaan?

En wie heeft wel gelift op IJsland?

• Arnold Jansen

Openbaar vervoer per bus

Tijdens het voor- en naseizoen zijn de busdiensten beperkt, maar van 15 juni t/m 31 augustus rijden er dagelijks bussen over de ringweg. Je hoeft niet persé bij een bushalte te staan, maar kunt een bus ook onderweg aanhouden. Het busnet is in drie etappes verdeeld, waarbij je in theorie in drie dagen rond IJsland zou kunnen reizen.

De trajecten zijn Reykjavík-Höfn, Höfn-Akureyri en Akureyri-Reykjavík. In de zomerperiode worden deze routes slechts één keer per dag gereden, dus het is zaak om je reis goed te plannen.

Buspassen

Er zijn diverse buspassen/abonnementen verkrijgbaar. Bij boeking van een buspas ontvangt u een uitgebreide brochure met busdiensten en excursiemogelijkheden.

Full Circle Pas (Hringmidi)

Dit abonnement is onbeperkt geldig voor vervoer over de ringweg, in een door u zelf te bepalen richting. Vervoer vanaf de luchthaven naar Reykjavík is exclusief. Prijs € 270,-

Full Circle Westfjords (Hringmidi/ Westfjords)

Full Circle Pas met toevoeging van de Westfjorden, exclusief Látrabjarg. Prijs € 405,-

Houders van een Full Circle Pas kunnen tegen een toeslag tevens gebruik maken van de volgende hooglanden routes:

Kjölur reguliere busdienst € 24,-

Fjallabak Nyrdra naar Skaftafell via Landmannalaugar en Eldgjá € 68,-

Omnibuspas (Tímamidi)

Deze buspas geeft recht op ongelimiteerd gebruik van alle lijndiensten in IJsland, m.u.v. de stadsbussen in Reykjavík en voorsteden, Akranes, Ísafjördur en Akureyri. Voor de hooglandenroutes krijgt u gereduceerde tarieven op vertoon van een Omnibuspas. De passen zijn geldig voor 7, 14, 21 of 28 dagen. Prijs € 301,- / € 437,- / € 535,- / € 593,-

Voor meer informatie over losse bustrajecten en prijzen zie www.bsi.is

• ME

Ik heb enkele langere stukken met de bus gedaan, zoals Reykjavik - Hofn en Akureyri - Reykjavik.

- over het algemeen zijn het luxe touringcars. de bestemming staat vaak op een bordje achter de voorruit.

- ze rijden meestal op tijd.

- rugzakken gaan onder in de bus. de chauffeur helpt vaak bij het inladen. het is wel slim om op zijn aanwijzingen te letten, omdat elke bestemming vaak zijn eigen compartiment heeft.

- in een dorp is de “bushalte” meestal bij het hotel of de benzinepomp, maar het is lang niet altijd aangegeven.

- in grotere plaatsen of bij touristische attracties blijft de bus vaak wat langer (10 - 30 min) staan, zodat je tijd hebt om de benen te strekken, rond te kijken of koffie te drinken.

• marije

ik ben in het najaar in IJsland geweest en heb zowel met de bus gereisd als gelift. De bus was erg luxe en vooral rustig, er zaten niet veel mensen in omdat alle IJslanders een auto hebben. Dit zal in de zomer trouwens wel anders zijn met al die toerisiten…

Liften was erg gemakkelijk en schijnt volgens de IJslanders niet gevaarlijk te zijn. Ik heb als vrouw (25 jaar) alleen gelift en dat was niet eng ofzo. Vriendelijke mensen, en niet lang wachten op een lift. Maar ja, je weet het natuurlijk nooit, je moet altijd veel geluk hebben als je gaat liften. Succes in elk geval!