hutovernachting

• Hrqls

hoi ijslandkenners,

in juli gaan wij 14 dagen naar ijsland (rondreis). we nemen ook de sprengisaldur-route, wij blijven overnachten in een hut. wat moeten wij ons hier bij voorstellen? hoe druk is het daar eind juli? hoe zijn de slaapvoorzieningen (slaapzakken e.d.)?

alvast bedankt,

rosemary en matthieu

• ME

Hutten heb je in soorten en maten, maar die op de Sprengisandur-route zijn van het grotere type met een opzichter. Ze hebben een keukentje, en een gemeenschappelijke ruimte. De toilet is meestal een apart huisje buiten. Slapen doe je in afgescheiden ruimtes voor zes tot 12 personen. Meestal zijn er stapelbedden langs de wand getimmerd, met daarop dunne matrassen. Volgens mij moet je zelf een slaapzak meenemen.

De drukte is afhankelijk van het aantal tourbussen dat er die avond stopt. Informatie over hutten kun je b.v. vinden op de site van Dieter Graser :

http://www.isafold.de/huetten/huetten.htm

• Arnold Jansen

De hut in Nyidalur is inderdaad een van de mooiere en heeft uiteraard een opzichter. Je moet wel vantevoren reserveren want in het hoogseizoen is het bijna altijd vol.

Slaapzak (en kussen) moet je inderdaad zelf meenemen, matrassen liggen er voldoende. Een nadeel van het keukentje is dat je vantevoren met elkaar moet afspreken wanneer wie aan de beurt is. En heb je daarmee pech, dan ben je pas heel erg laat aan het eten.

Het gebied is heel mooi - een oase in het midden van de verder dode Sprengisandur.

Heel erg veel plezier en neem nog meer fotorolletjes mee dan je van plan was !!

• Hrqls

hoi ME,

dank voor je reactie en de handige site.

• Hrqls

hoi Arnold,

klinkt allemaal goed. we zullen veel fotorolletjes meenemen en ook veel digitale foto's maken.

nu maar hopen dat het ook nog een beetje mooi weer wordt.

als we nog meer vragen hebben dan plaatsen we ze hier nog eens.

groetjes,

rosemary en matthieu