Vulkaan Hekla beklimmen

• Annemarie

Hallo allemaal,

Tijdens mijn vakantie in Ijsland ga ik hoogstwaarschijnlijk de vulkaan Hekla beklimmen. Graag zou ik van mensen willen horen die dit ook hebben gedaan en hoe ze het vonden.

• Arnold Jansen

Ik neem aan dat je dat met een gids doet? Anders is dat nl niet toegestaan.

Ik heb hem (helaas) nog niet eerder beklommen, maar het lijkt me zalig !!!

• Edwin

Hoi Arnold,

Gelukkig is het hier nog niet zo´n regeltjesland als Nederland, de Hekla mag je gewoon zonder gids ook bewandelen of berijden zoals we een paar weken geleden hebben gedaan toen er nog genoeg sneeuw was. Bij mijn weten zijn er hier geen gebieden waar een gids verplicht is.

Groeten uit Reykjavik

Edwin

• Arnold Jansen

Inderdaad, het is hier een regeltjesland. Zalig dat het daar nog niet zo is en kun je blijkbaar toch de Hekla op. Ik ben blijkbaar altijd te “netjes” geweest door het niet toch te doen.

Hoe zit het trouwens met de Herdubreid? Ook daarvan hoorde ik dat het alleen met een gids is toegestaan (als je hem al zou kunnen beklimmen zonder goede uitrusting).

• ME

Volgens mij mag je de Herdubreid ook zonder gids beklimmen. Hierbij een link naar iemand die zowel Herdubreid als Hekla heeft beklommen :

http://www.atramsey.freeserve.co.uk/iceland2000/

Voor Kverkfjoll wordt dringend aangeraden om met een gids te gaan, maar dan loop je deels over een gletsjer.