golden circle en nog wat vraagjes

• mieke

Wij zijn van plan in juni naar Ijsland te gaan en oriënteren ons op wat we willen gaan doen.

Domme vraag van mij, maar hoe gaat die golden circle waar ik in jullie berichtjes vaak over lees en wat ik niet mag missen?

Is het waar dat je ijsland beter tegen de klok in kunt rijden omdat je daar begint met het meeste moois te zien ?

Weet iemand of je dezelfde voltage elektriciteit hebt als in Nederland?

Kun je in vakantiecottages zelf koken? En hoe is dat in een hotel?

Zijn de bezienswaardigheden goed aangegeven op de rondweg?

Zijn er over het hele eiland winkels/supermarkten?

Wat betaal je ongeveer voor een eenvoudige warme maaltijd in een restaurant?

Is het voor iemand die slechter ter been is en moeite heeft met klimmen, ook te zien allemaal?

Als je een 6-persoonscottage huurt, zit je dan met anderen in zo'n huis, of huur je die voor jezelf?

Bedankt voor jullie reaktie, Mieke

• Niek

Hallo Mieke,

Alvast een paar antwoorden:

electriciteit is ook 230 volt,bezienswaardigheden (meestal) behoorlijk aangegeven ,

winkels vind je overal maar soms ver uit elkaar (net zo als benzinepompen waar dan weer vaak een winkelt(je) is)

Over hotels en huisjes kan ik je helaas niets vertellen

groeten

Niek

http://home.planet.nl/~n.tinga

• ME

> Hoe gaat die golden circle waar ik in jullie berichtjes vaak over lees.

Een bezoek aan de waterval Gullfoss, thermisch gebied Geysir en het nationaal park Thingvellir. Vaak gaat de heenweg via Hveragerdi (thermisch verwarmde kassen), Kerid (krater) en Skalholt (kerk). Op de terugweg wordt Laugarvatn nog aangedaan.

> Is het waar dat je ijsland beter tegen de klok in kunt rijden omdat je daar begint met het meeste moois te zien ?

“het mooist” is nogal subjectief. Maar het noordwesten van de ringweg is inderdaad minder spectaculair. Toch kom je ook daar hele mooie maar veel minder touristische gebieden tegen.

> Weet iemand of je dezelfde voltage elektriciteit hebt als in Nederland?

Ja, hetzelfde voltage en dezelfde stekkers.

> Kun je in vakantiecottages zelf koken? En hoe is dat in een hotel?

Geen idee, maar het lijkt me erg afhankelijk van het type cottage. Verder acht ik de kans dat je er een barbeque tegenkomt groter. In hotels kom je waarschijnlijk alleen kookgelegenheid tegen als er ook slaapzak-accommodatie is.

> Zijn de bezienswaardigheden goed aangegeven op de rondweg?

Op strategische kruispunten staan ze vaak aangegeven op borden als deze :

http://www.zocalo.net/iceland/kort/kortl/kl3-1.html

Op de plaats zelf heb je dan vaak nog een bordje. Verwacht echter niet, dat je al kilometers van te voren richtingaanwijzers krijgt. Gezien de hoeveelheid wegen is dat ook niet nodig. Minder bekende bezienswaardigeheden zijn zelden aangegeven.

Maar soms wordt je verrast door een bordje dat naar iets wijst wat in geen enkele reisgids staat.

> Zijn er over het hele eiland winkels/supermarkten?

De meeste dorpen met meer dan 200 inwoners hebben wel een winkeltje. In het binnenland zijn er geen winkels.

> Wat betaal je ongeveer voor een eenvoudige warme maaltijd in een restaurant?

Minimaal 20 - 25 euro.

> Is het voor iemand die slechter ter been is en moeite heeft met klimmen, ook te zien allemaal?

Nee. Steeds vaker zijn bekende plaatsen als Thingvellir, Gullfoss, Geysir en Blue Lagoon goed bereikbaar door wandelpaden, hekken en vlonders. Maar toch moet je voor andere attracties soms over een keienpad (b.v. Dettifoss) of flink klimmen (b.v. Hengifoss).

Een van de charmes van IJsland is voor mij, dat er niet overal hekken en platgetreden wandelpaden liggen.

> Als je een 6-persoonscottage huurt, zit je dan met anderen in zo'n huis, of huur je die voor jezelf?

Geen idee. Het lijkt mij, dat je voor het huisje betaalt, en dus zelf bepaald, of je er alleen of met zes zit.

• Tom

hoi mieke,

voltage is inderdaad hetzelfde als in nederland maar soms heb je wel een andere stekker nodig. Dat van tegen-de-klok in klopt.

Tja, in hotels koken….. dat kan in nederland geloof ik ook nergens, in cottages is dat wel mogelijk.

De Golden Circle is samen met de Blue Lagoon de grootste publiekstrekker hier en kan als dagtocht vanuit Reykjavik gedaan worden.

Het is een tocht naar Geysir, Gulfoss, de mooiste waterval (ze denken er zelfs over om er verlichting aan te brengen) en Thingvellir, de parlementsvlakte. Wel erg toeristisch maar je hoort het gewoon gezien te hebben wanneer je in IJsland bent geweest.

De golden circle is goed te doen als je slechter ter been bent maar dat geldt zeker niet voor alles hier. Voor een heleboel dingen moet je een behoorlijkstuk lopen en dat gaat meestal niet over mooi egale paden.

Een eenvoudige warme maaltijd kan vanaf zo'n vanaf zo'n 1100-1200 kronen, zo'n 13-14 euro, het goedkoopste biefstukje wat ik gezien heb was 1300, dit kan wel erg veel verschillen per restaurant want meestal betaal je daar toch wel zo'n 2500 voor.

groet tom

• Mieke

Leuk, zo'n prikbordpagina waarop ik reacties heb gekregen! Bedankt, mensen voor het reageren! Ik heb nu al heel veel zin in onze IJsland-vakantie, maar moet helaas nog 3 maanden wachten…………..Mieke.