route over IJsland

  • Ralph

    Hallo,

    Komende zomer gaan wij van van 20 juli - 10 augustus naar IJsland. De tickets hebben we geboekt en we zijn nu druk bezig om de route te bepalen.

    Ik heb 2 vragen die ik graag beantwoord zou hebben.

    1. Hoe kan de rondweg het beste gereden worden: met de klok mee of tegen de klok in?

    2. Is de weg vanaf Gullfoss door het binnenland naar het noorden (op mijn kaart de F35) met een normale 2-wiel aangedreven auto begaanbaar of heb je voor dit traject een 4x4 nodig?

    Antwoord op deze vragen zal voor een groot deel onze route bepalen, denk ik.

    Alvast bedankt,

    Ralph

  • ÞG

    Hello Ralph.

    The mountainroad “Kjölur” from Gullfoss over to the northland can be very rough.

    I my selfe have been there several times.

    There are no unbridged rivers to cross, just some small creeks.

    On my way I have met normal toyota corollas and other hired 2 drive cars.

    I dont reccomend this, and in fact, it is not legal to drive hired “family” cars

    on the F-roads.

    The ringroad clockwise or anticlockwise thats a good question.

    I my self look for the weather forecast before I deceide which way I go.

    Best regards !

    ÞG

    http://www.oranjemonster.esmartdesign.com/Brekkukot/

  • Arnold Jansen

    Hoi Ralph,

    De Kjölur route heb ik inmiddels “tig” keer gereden en je hebt er onder normale weersomstandigheden absoluut geen 4X4 voor nodig, maar net als ÞG zegt: het is officieel niet toegestaan. Ik neem aan dat je een auto vanuit Nederland laat verschepen (vele malen goedkoper namelijk) en dan ben je waarschijnlijk wel verzekerd - heb je een auto in IJsland gehuurd, dan ben je NIET verzekerd mocht er met een normale auto iets mis gaan op een F-weg.

    Overigens wordt binnenkort besloten of de F van het wegnummer van de Kjölur afgaat, omdat het te gemakkelijk is geworden om nog een F-weg te zijn.

    De richting kun je als IJslander inderdaad afhankelijk van het weer nemen, maar als toerist moet je je route terdege voorbereiden. Hoe lang je waar blijft, gemiddelde snelheid (60 km/h tijdens het rijden), waar je overnacht, etc. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden uiteraard - daarom moet je zorgen dat je wat “vrije dagen” her en der inplanned (in ieder geval aan het einde), zodat je niet in de knoop komt als je een of twee dagen strandt door het weer of autopech.

    Ik neem bijna altijd de route tegen de klok in omdat je dan begint met de mooiste en indrukwekkendste bezienswaardigheden. Aan het eind van je reis ben je geestelijk uitgewoond van al die nieuwe indrukken en dat komt goed uit, want tegen de klok in rijdend ben je dan in het noordwesten en westen en daar is in verhouding heel wat minder te zien (vind ik). Tenzij je ook de Westfjorden in gaat, daar zijn de waterval Dynjandi en Látrabjarg de absolute hoogtepunten van dat gebied.

    In ieder geval ontzettend veel plezier, het is alle moeite meer dan waard!!!

    Arnold Jansen

    PS: heb je een digitale camera, neem dan een notebook mee om de foto's iedere avond over te zetten zodat je geen 20 memorycards nodig hebt…..

  • bas mulder

    ik heb zelf de route met een hoge 4x4 gereden mijn advies is in ieder geval ga nooit alleen maar in konvooi je kunt enorm verrast worden door opzwellende rivieren met name s avonds van het smelt en regenwat er je komt niet zo gouw vast te zitten want het is veel stenen en gravel

  • bas mulder

    hoe kom je erbij dat verschepen vele malen goedkoper is ik betalalde zowel per ferry als ber boot 800 euro

  • Arnold Jansen

    Bas, ik zal wat vollediger zijn:

    1. Camper gehuurd in Nederland voor 6 weken

    2. Over laten zetten per Eimskip

    3. 4 weken op IJsland rondgereden

    Dit samen was iets meer dan de helft van de kosten die we kwijt zijn als we voor 3 weken een camper in IJsland zouden huren - dat scheelt dus ENORM