Ik ben van plan om deze zomer op IJsland te gaan kamperen (auto + tent). Ik heb de volgende vragen te stellen aan mensen die dit eerder hebben gedaan:
- In de Dominicusgids staat dat er op de erkende kampeerterreinen vaak niet meer aanwezig is dan een wc en een kraantje. Van andere mensen hoorde ik dat er “waarschijnlijk” ook wel een douche met warm water aanwezig is. Ik kan niet “in het wild” kamperen en zou op de erkende terreinen graag de beschikking hebben over warm water. Hoe is dat nu geregeld op IJsland?
- Zijn er op de kampeerterreinen ook “hutten” zoals bij voorbeeld in Noorwegen, Zweden en Finland die je voor een nacht kunt huren, als het weer je bij voorbeeld een keertje echt in de steek laat, of als je het een nachtje wat luxueuzer wilt hebben? Normaalgesproken geef ik de voorkeur aan onze Karsten-tent, maar is in een hut de nacht doorbrengen nu wel of niet mogelijk?
- Ik bezit een Trangia-kookstel. Daarbij hoort “sprit”, een sterke spiritus, in Nederland verkrijgbaar bij “Bever”. Ik heb echter gehoord dat je deze brandstof IJsland niet mag invoeren, omdat het om “alcohol” zou gaan. Is dat inderdaad een probleem en moet ik daarom uitkijken naar een alternatieve brander, of is dat onzin wat mij verteld is. (In Noorwegen deed de douane een paar jaar geleden in eerste instantie bij controle ook enigszins argwanend, maar het bleek toch niet echt een probleem te zijn).
Mijn hartelijke dank aan diegenen die mijn vragen willen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Toine Hovens