A hut for rent.

• ÿG

Hello everybody !

A friend of mine living in Reykjavík has got a cozy litle hut close to Borgarnes.

She asked me to rent it to dutch tourists.

The rent is 15000.- krónur a week.There have already been few dutch people

in the house in summer 2002 and 2003.

Here is a description of the hut , written by a woman from Amsterdam:

For more information click on the path below.

—————————————————————-

beste lezer, deze fijne hut is een AANRADER! heb ik afgelopen zomer (2002) gehuurd voor 2 weken. hij is simpel maar goed van inrichting, met klein zonneterras, en prachtig gelegen, met voor uitzicht op de oceaan, achter je de bergen; ligt op een rustig terrein met huisjes eromheen, maar geen vakantieparktoestanden: genoeg privé en stilte. een prima plek om tochten te ondernemen naar reykjavik en de schitterende omstreken. borgarnes heeft een fijne ‘sundlaug’, met hete baden, en prima supermarkets voor de bevoorrading. in de omgeving kun je paardrijden, verder naar het noorden boottochten naar vogeleilanden ondernemen, etc. etc. bemiddelaars zeer betrouwbaar en aardig, kunnen veel over het gebied vertellen en eventueel je de weg wijzen. ik ga er zeker eens terug, dus: DOEN! marian.

——————————————————————

http://www.oranjemonster.esmartdesign.com/Brekkukot/

Best regards ! ÿG

• Remco van der Ploeg

Beste lezer,

Ik sluit me volledig aan bij Marian! Mijn vrouw en ik hebben een periode van 2 weken doorgebracht in deze hut in augustus 2003. Het is geen overdreven grote hut, maar het heeft alles wat je nodig hebt … behalve stromend warm water en een douche. Geen probleem, ten eerste kun je koud water opwarmen op het fornuis en ten tweede is Borgarnes slechts 12 kilometer verderop en daar bevindt zich een uitstekend zwembad inclusief een aantal ‘hot tubs’. Deze ‘tubs’ bevinden zich buiten, maar dat is des te aangenamer als het een beetje slecht weer is. Tevens niet duur, een paar euro.

De foto's op de pagina www.oranjemonster.esmartdesign.com/Brekkukot/ zijn door ons gemaakt in augustus 2003 en geven een indruk van de ligging van de hut en het uitzicht. Achter de hut bevindt zich de Hafnarfjall en de voorkant biedt het uitzicht over de baai Faxaflói, dit is de baai die wordt begrensd door het schiereiland Reykanes in het zuiden en Snæfellsnes in het noorden. Op een heldere dag is de gletsjer Snæfellsjökull probleemloos te zien in de verte, zie ook de eerste foto op bovengenoemde link.

De ligging van Brekkukot is redelijk centraal en biedt gelegenheid om dagtochten te ondernemen naar een groot aantal bezienswaardigheden. Zo'n beetje alles in het zuidwesten van IJsland is bereikbaar binnen een dag (heen en terug). Wijzelf hebben een aantal tochten ondernomen door het binnenland, waarbij we gebruik hebben gemaakt van ‘sleeping bag accomodations’. Slaapzak meebrengen, achter in de auto en vertrekken! Zo hebben we onder andere de Kjölur-route (F35) van noord naar zuid gereden, waarbij we overnacht hebben te Hverahellir. Wel even bellen vantevoren om een slaapplaats te reserven! ‘s Avonds hebben we daar in ’hot tub' gezeten met uitzicht op de Hofsjökull … aanrader!

Op dezelfde manier (slaapzak meebrengen) hebben we Landmannalaugur bezocht, waarbij we overnacht hebben te Landmannahellir, zo'n 20 km van Landmannalaugur. Ook die overnachtingsplaats is een aanrader, veel minder druk dan Landmannalaugur zelf, zeker in het voor- of naseizoen. Wel weer even bellen om te reserveren… Overigens voor deze beide tochten is een 4WD aangedreven auto nodig, maar dat spreekt voor zich mag ik hopen. Een beperkte selectie foto's van beide tochten is te vinden op www.xs4all.nl/~kami.

Kortom, vanuit Brekkukot ligt er genoeg IJsland onder handbereik, de enige beperking is wat je jezelf oplegt. Wij hebben er in ieder geval met veel plezier twee weken doorgebracht! Oh ja, en 15.000 kronen voor een week is niet duur naar IJslandse maatstaven, dat is omgerekend ongeveer € 170 per week (gerekend volgens wisselkoers € 1 = ISK 87 dd 08/02/2004).

Remco van der Ploeg.

• Remco van der Ploeg

Helaas zijn de links zijn niet helemaal goed overgekomen, dit moet als volgt zijn:

http://www.oranjemonster.esmartdesign.com/Brekkukot/

en

http://www.xs4all.nl/~kami

Remco van der Ploeg.