Geologische excursie in mei

• Aaike

Beste ijslandliefhebbers,

Ik ben op zoek naar reisgenoten voor een geologische excursie in mei van 10 dagen rond het hele eiland. De excursie is vooral geschikt voor oudere-jongeren en jongere-ouderen die graag iets meer willen leren en de mooiste plekjes van de Europa willen zien. Naast geologie (vulkanisme en landschappen), zullen we ook aandacht besteden aan natuur, klimaat en historie.

Kijk op onze info-pagina voor meer details.

Groeten,

Aaike van Oord

Mail gewoon: moveout@euronet.nl

www.MoveOut.nu (we organiseren ook geologie-excursies binnen Nederland en in andere landen in Europa)

• Marcel lafeber

Ik heb op ijsland de ´spar of iceland´gezien : een transparante kwarts die een bepaalde breking in het licht geeft, maar wie kan mij er meer over vertellen?

• Aaike

Beste Marcel,

Leuk punt! Ik heb wat gezocht naar de ‘spar of iceland’. Het mineraal dat tot 1975 in de Helgustadur mijn in Eskifjord gewonnen werd is calciet. Calciet heeft een bijzonder lichtbrekend effect, dubbele refractie genaamd. kijk hier maar. Deze ‘spar of iceland’ calciet was bijzonder vanwege de grote helderheid. Calciet is normaal niet zo doorschijnend, maar een beetje wittig. Het mineraal wordt gebruikt voor de fabricage van ‘nicols’ in polarisatie microscopen. Een microscoop waar onder andere geologen mee werken als ze naar de microscopische en optische eigenschappen van mineralen kijken. Een ‘nicols’ is een plaatje in de microscoop waardoor het licht gaat en het licht dwingt in één richting te trillen. Dit heet het polariseren van licht. Dit is voor de werking van deze microscoop essentieel. De polarisatie microscoop ken ik en ik heb er vaak mee gewerkt, maar dat een onderdeel met behulp van IJslandse calciet werd gemaakt, maakt het aparaat nog leuker. Hier kun je ziet wat je met gepolariseerd licht in een laagje kristallen kunt zien, dit zijn echter synthetische kristallen.

Groet,

Aaike van Oord

Kijk voor meer info over geologie in binnen- en buitenland en excursies op www.moveout.nu!

• Aaike

De links werken niet!

calciet: http://www.thecrystalcavern.net/GcalciteSPARclose.jpg

microscoop: http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/artjul03/bjpolar2.html

Groet,

Aaike