Vrij kamperen/overnachten

• Mar

Weet iemand wat op dit moment de officiële regels zijn m.b.t. het vrij overnachten op IJsland. En dan doel ik op het met een klein VW campertje “ergens” geparkeerd staan en overnachten, maar dan niet op een camping. Ik weet dat dat in de Nationale Parken als rond Myvatn en Skaftafell verboden is, maar hoe zit dat op de rest van IJsland?

Zoals hier in Nederland is het verboden te overnachten op een niet daar voor aangewezen plaats. Geldt diezelfde regel ook al voor IJsland? Of kan je nog steeds, net als voorheen, met je auto een plekje zoeken en daar overnachten?

Met dank!

Mar

• Gerry

Juist, lekker een plekje zoeken en slapen maar. Natuurlijk niet binnen de bebouwde kom, of zoals jezelf al aangaf in nationale parken.

Je vind echter ook heel vaak ontzettende kleine campings met enkel een toilet, en koud stromend water. Vaak zijn die dan nog gratis, of bijna voor niets.

Veel plezier in IJsland, en voor een overzicht van campings kun je eventueel mijn site raadplegen. Er is geen update meer geweest sinds 2000 van deze campings, maar zoveel veranderd er ook weer niet.

http://www.gerryvanroosmalen.nl

Veel plezier in IJsland.

• Arnold Jansen

Officieel is vrij kamperen verboden - maar als je je “netjes gedraagt, geen overlast geeft en alles weer opruimt” is er niemand die je enige aandacht schenkt.

Afgelopen zomer hebben wij met 2 campers in Blonduos vlak bij de brug in het “centrum” gestaan op het parkeerterrein van een bedrijf, en gescheiden door een bomenhaag van de rijtjeshuizen. Zelfs de mensen die hun hond uitlieten keken niet gek op toen ze ons zagen kamperen…

Dus maak je daarover maar niet druk, al voel je jezelf toch wel wat ongemakkelijk op zo'n plek :)

• albert

Dat is wel iets bijzonders op IJsland: een bomenhaag!

Albert