Rondwandeling

• Ralph

Hallo,

Wij willen komende zomer 3 weken naar IJsland en daar het eiland rondrijden. Onderweg willen we ergens de auto parkeren en 3 of 4 dagen een rondwandeling maken. Heeft iemand suggesties waar we dat het beste kunnen doen?

Groeten, Ralph

• ÞG

Hi Ralph !

National park Skaftafell is a slendid place for camping,

and the possibillitis for hiking, is graeat there,

even for some days.

Have a nice trip !

ÞG.

• Arnold Jansen

Hoi Ralph,

Als jullie goede wandelaars zijn is de Laugavegur een perfecte 4/5-daagse wandeling (van Thórsmörk naar Landmannalaugar). Het nadeel is alleen dat het geen rondwandeling is en je met de bus weer naar de auto gebracht moet worden.

Wil je die wandeling perse doen dan zou ik vanaf Skógar via Thórsmörk naar Landmannalaugar lopen. Die richting (zuid-noord) is vele malen mooier dan de andere kant op, wat de meeste mensen doen.

Maar mijn favoriet voor een meerdaagse wandeling is Lónsöraefi in Oost-IJsland, waar je eventueel tot aan de Vatnajökull kunt lopen en via meerdere routes weer terug.

Verder zijn er nog prachtige gebieden bij Landmannalaugar, Vesturdalur, Myvatn, Westfjorden, Snaefellsnes - waar niet eigenlijk…………

Als je niet perse een meerdaagse wandeltocht wilt doen kun je dus ook tijdens de rondreis iedere dag wel uren wandelen terwijl je (bijna) niemand anders ziet.

In ieder geval erg veel plezier!!

• Willem van Blijderveen

Ik sluit me bij de vorige antwoorden aan, maar wil toch ook Hengill nog noemen: vlakbij Reykjavik (dus voor of na je reis te doen en dat scheelt je 3 dagen autohuur als je niet met je eigen auto gaat), fantastische uitzichten, hete bronnengebied, warme beek en te klein om echt te kunnen verdwalen….

• Thomas

In het Noorden kun je ook je auto bij Asbyrgi zetten, vervolgens met de bus naar de Detifoss en dan teruglopen naar Asbyrgy langs de gletsjerrivier. Een hele mooie tocht

Halverwege kun je kamperen. Deze wandeling duurt 2x 5 uur ongeveer. Je kunt trouwens bij die camping komen met de auto zodat je voorafgaand aan de tocht je tent opzet (scheelt een hoop gesjouw) en hem na afloop van de tocht weer ophaalt.

Ook hebben we Landmannalaugar-Skogar gelopen in 5 dagen. Onze ato hebben we in Kirkjublauklauster (of zoiets) laten staan, vandaar met de bus naar Landmannalaugar. Aangekomen in Skogar langs de rondweg de bus teruggenomen naar Kirkju. Iets soortgelijks is ook mogelijk bij Hella (dichter bij Reykjavik)