leuke uitstapjes op Snaefellness

• nynke

Hallo

Joepie!!! We gaan volgend jaar weer naar IJsland. We hebben maar 1 week ; we willen het gebied boven Reykjavik en Snaefellness bekijken. We huren een gewone auto en gaan kamperen.

Wie weet nog leuke plekjes om te kamperen; op een camping of “wild”. Wie weet nog leuke wandeltochten voor ongeveer een halve dag.

Graag jullie reakties. Alvast bedankt EN alvast “folle lok en seine yn't nije jier” ( mei 3 tuten fansels..

Groetjes Nynke

• Willem van Blijderveen

Hallo Nynke,

leuke wandelingen:

* Eldborg

* Budir (niet zo lang)

* top van de Snaefellsjokull (lang)

* Dritvik

* Arnarstapi-Hellnar

* Helgafell (kort)

* eilandje Flatey

* Hredavatn

Wandelse!

• ME

Een paar jaar geleden (1996) was ik op Snaefellsnes. Ik heb toen mijn tent opgezet op de weg naar Gerduberg en de minerale bron Raudamelsolkelda. Een kilometer of zo na het kerkje is een aardige plek bij een meertje.

Van de wandelingen die Willem noemt kan ik zeker die van Hellnar naar Arnarstapi aanraden. En voor een mooi uitzicht over de zuidkust kun je de mountaintrack aan de oost kant van de berg Stapafell (vlakbij Arnarstapi) oplopen.

Niet op Snaefellsnes, maar wel een leuke wandeling is naar de Glymur waterval op het einde van Hvalfjord.

Verder moet je er rekening mee houden, dat aan de zuidkant van Snaefellsnes maar weinig plaatsen zijn om inkopen te doen.

• marije

zoals de anderen ook al zeggen: Arnastapi-Hellnar is erg mooi!

verder zou ik niet alleen snaefellsness gaan bekijken maar toch ook naar Geysir en Gulfoss, en Thingvellir. Deze drie zijn in een dag te doen, en toch wel de meest bekende (en spectaculaire) plekken van IJsland! En Kun je nog een andere auto huren? Een vierwielaandrijving is namelijk erg handig, omdat het grootste deel van de wegen onverhard is.

En vergeet niet de reisgids van Willem van Blijderveen aan te schaffen, binnen onze familie noemden we hem ‘ de (ijsland-)bijbel’, dat zegt genoeg!

• nynke

Hallo Marije, bedankt voor je reactie. In 2003 zijn we reeds naar Gullfoss, Geysir (erg druk, en dat op 18 juni) en Thingvellir geweest. We huren toch een gewone auto want die gebruiken we alleen voor A naar B. Zoveel mogelijk NIET in de auto zitten is ons motto. Het boek heb ik al; inderdaad erg goed !! Ook de Elmar gids heb ik; ook zeer goed. Groet, Nynke

• Jan

De camping bij Hellnar is schitterend gelegen, de wandeling naar Amarstapi is een must.

De Elmar gids is het papier niet waart. Deze gids staat bol van de onzin en is na 1997 niet noemenswaardig bijgewerkt (Versie 2002)

De Dominicus gids is uitstekend.

Zie voor onze reis:

http://www.xs4all.nl/~rebbel/ijsland/ijsland_start.htm

• Arnold Jansen

Dat de Dominicusgids uitstekend is, daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar de Elmar bol van de onzin? Hij wordt iedere keer door een IJslander gecontroleerd, dus ik ben heel benieuwd waar Jan deze onzin ziet staan.

Overigens ligt de 4de druk bij de uitgever en is de 5de druk al in de maak……

• Jan

Vorige jaar kreeg ik per vergissing een Elmar opgestuurd (i.p.v. de Dominicus) door Askja.

Deze Elmar gids bevatte sterk verouderde informatie waardoor het hele boekwerk ongeschikt is om een reis mee te plannen.

Hoewel men beweert dat het een in 2001 vernieuwe druk betreft kon ik het volgende onder de kop “Geld en geld wisselen” lezen:

“De beste manier om geld te wisselen is gelijk bij aankomst op Keflavik Airport………..Ook kunt u hier met eurocheques geld opnemen bij een bank.”

Nergens werd vermeld dat men de pinpas kan gebruiken i.p.v. de al vele jaren niet meer gebruikte eurocheques.

Ook grappig waren de genoemde feestdagen in 1998, 1999 en 2000 maar verder niet. Dat lijkt mij nogal onzinnig voor een vernieuwde druk 2001.

Zomaar even bladeren leverde het volgende op onder de kop Overnachten in Reykjavik, Hotels:

“32 kamers, waaronder 5 suites. In 1997 zal het hotel met 20 kamers uitgebreid worden.”

Blijkbaar kwam de informatie uit de reisgids uit 1997 en was dus deels 6 jaar of ouder!

Trouwens, bij steekproeven in de winkel bleken ook de Elmar gidsen van Laos (er werd een markt aangeraden (!) waar zeldzame dieren konden worden gekocht terwijl dat al 10 jaar niet meer kan omdat deze dieren intussen zijn uitgestorven) en Oeganda (volgens de auteur kan je zoeken naar neushorens terwijl deze al in de jaren zeventig waren uitgestorven)

• Arnold Jansen

Dat klopt inderdaad Jan - van die uitgave was alleen de layout vernieuwd door Elmar, en was er helaas niets inhoudelijk gewijzigd.

Maar er zijn nu nieuwe mensen bij Elmar in dienst en ik verwacht dat het nu een stuk beter gaat.

Voor de druk die nu aangeboden ligt zijn dat soort dingen wel bijgewerkt, al ligt hier een enorme berg informatie die er helaas niet meer in verwerkt kon worden. Om die reden ben ik nu al begonnen met de wijzigingen voor de 5de druk.

Overigens zijn altijd alle op- en aanmerkingen uiterst welkom. Ik kan tenslotte ook niet ieder jaar geheel IJsland bezoeken……….

• Jan

Ik heb nu 3 Elmar gidsen gezien en ik kan concluderen dat alle 3 de gidsen onbetrouwbaar zijn.

Het lijkt mij erg vervelend als men op de plaats van bestemming er achter komt wat de werkelijke waarde van zo'n gids is. Aan iedereen die een reisgids zoek: kies voor betrouwbaarheid en dus niet voor Elmar!

Dat er misschien ooit een meer betrouwbare versie uit zou komen lijkt te laat….

BTW

Vandaag zag ik de Elmar gids van Oeganda in de boekhandel waarin nog staat dat neushoorn nog volop aanwezig is in Oeganda terwijl dat al een KWART EEUW niet meer het geval is.Arnold Jansen schreef: