Vorige jaar kreeg ik per vergissing een Elmar opgestuurd (i.p.v. de Dominicus) door Askja.
Deze Elmar gids bevatte sterk verouderde informatie waardoor het hele boekwerk ongeschikt is om een reis mee te plannen.
Hoewel men beweert dat het een in 2001 vernieuwe druk betreft kon ik het volgende onder de kop “Geld en geld wisselen” lezen:
“De beste manier om geld te wisselen is gelijk bij aankomst op Keflavik Airport………..Ook kunt u hier met eurocheques geld opnemen bij een bank.”
Nergens werd vermeld dat men de pinpas kan gebruiken i.p.v. de al vele jaren niet meer gebruikte eurocheques.
Ook grappig waren de genoemde feestdagen in 1998, 1999 en 2000 maar verder niet. Dat lijkt mij nogal onzinnig voor een vernieuwde druk 2001.
Zomaar even bladeren leverde het volgende op onder de kop Overnachten in Reykjavik, Hotels:
“32 kamers, waaronder 5 suites. In 1997 zal het hotel met 20 kamers uitgebreid worden.”
Blijkbaar kwam de informatie uit de reisgids uit 1997 en was dus deels 6 jaar of ouder!
Trouwens, bij steekproeven in de winkel bleken ook de Elmar gidsen van Laos (er werd een markt aangeraden (!) waar zeldzame dieren konden worden gekocht terwijl dat al 10 jaar niet meer kan omdat deze dieren intussen zijn uitgestorven) en Oeganda (volgens de auteur kan je zoeken naar neushorens terwijl deze al in de jaren zeventig waren uitgestorven)