Ontvangst

• Robin

Hallo.

Ik ben van plan om zeer binnenkort Nederland te verruilen voor IJsland. Weet er misschien iemand hoe mijn ontvangst in IJsland zal zijn? Hoe kijken IJslanders tegen gastarbeiders? Zijn er misschien IJslandse families die onderdak bieden aan buitenlandse werknemers? Is daar een databank voor of zo? Verder zou ik graag willen weten met wat voor papierwerk ik rekening moet houden als ik die grote stap ga zetten.

Bij voorbaat dank.

Robin.

• Tom

Hoi Robin,

Ik kan je op gebied van papierwerk niet al te veel van dienst zijn aangezien onze werkgever dit bijna alles heeft geregeld

Vraag als je je ziektenkostenerzekering stopzet wel even een E-104 formulier dat kan je nodig hebben.

met je meeste vragen kan je terecht bij het consulaat in België.

In Reykjavik zit een instantie die alle vragen kan beantwoorden met betrekking tot al je rechten en plichten ials buitenlander in IJsland . Je kan hier eigenlijk met de meeste vragen met betrekking tot je verblijf in het algemeen wel terecht. Het heet Ahús en het telefoonnummer is: (00354) 5309300.

groet tom

• marije

mijn ervaringen met ijslandse mensen zijn positief: iedereen is erg aardig en men spreekt goed engels. Voor baantjes is er o.a. een europese site:

http://europa.eu.int/eures/main.jsp?acro=job&lang=en&catId=52&parentId=0

Succes!