Onze reden is eigenlijk heel simpel…..Het waarmaken van een droom! Mijn vriendin komt uit IJsland, heel haar familie wont er, ik vindt het geweldig…..wat heb je meer nodig!
groetjes Bob
Hoi Atwan,
De reden voor ons om naar IJsland te verhuizen was om eens een andere werke en leefomgeving te hebben. IJsland leek ons fantastisch en een baan vinden was niet moeilijk. Het klopt dat je zonder een baan t hebben naar IJsland kan en drie maanden de tijd hebt om werk te vinden. Werkloosheid is 1.5% dus erg laag.
Het aantal uren je moet werken om een goed bestaan te hebben is volledig afhankelijk van het soorrt werk wat je hebt. Wij verdienen verhoudingsgewijs aanzienlijk meer dan in Nederland en dat is het hogere prijsniveau hier meegerekend. Ongeschoold werk vind ik bijzonder slecht betaald maar met goede papieren en bijpassend werk is het inkomen hier erg goed. Ik geloof dat de gemiddelde werkweek voor een IJslandse man 55 uur is!!! Heel veel vergeleken met Nederland. Zelf werken we maximaal 36 uur per week en daar kunnen heel goed van rondkomen en sparen.
Huizen zijn hier goedkoper dan in Nederland, wel ligt de prijs in Reykjavik veel hoger dan in de rest van het land of in de omliggende plaatsen. Voor zo'n 150 duizend euro heb je wel een gezinswoning in de “IJslandse randstad”. Als je dat wil zal ik eens voor je navragen hoe het hier zit met hypotheken (wij huren). Wel weet ik dat je hier ook hypotheekrente-aftrek hebt.
Kinderen kunnen hier vanaf zo'n 2,5 jaar naar de leikskola, een soort peuterspeelzaal. Eigenlijk is het een soort dagopvang waar de kinderen kunnen ontbijten en de hele dag kunnen blijven (85% van de ijslandse vrouwen werkt). Van wat ik hiervan gezien heb is het erg goed en niet duur (ik geloof zo'n 250 euro per maand). Dit even m.b.t. de kinderen die je hebt.
Als je nog meer gerichte vragen hebt laat het maar horen,
Groet Tom
Ps. met een heleboel vragen kan je ook terecht op www.ahus.is
Bedankt voor je reactie Tom!
Zou jij eens kunnen checken hoe het zit met het aanvragen van een hypotheek. Heb je een stukje eigen inbreng daarvoor nodig (financieël). Moet je al gelijk werk hebben om dit aan te kunnen vragen? (ook als je genoeg geld achter de hand zou hebben bedoel ik dan). Alvast bedankt voor je moeite!
Groet, Antwan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?