Verhuizen naar IJsland

• Bob

Beste…..

Wij ( ik en mijn in Nederland wonende IJslandse vriendin) gaan in het voorjaar van 2005 verhuizen naar IJsland. Zijn er ook mensen die tips of truks hebben.

Graag zou ik in contact willen komen met in IJsland wonende Nederlanders.

Groetjes Bob van Duin

• Tom

hoi bob,

Nou bij deze je eerste twee Nederlandse contacten in IJsland, wij zijn twee Nederlandse fysiotherapeuten en wonend en werkend in IJsland. Ik kan nu niet zo snel bedenken waarmee ik je nu al van dienst zou kunnen zijn. Weet je al waar je gaat wonen? Ga je een huis kopen of huren? Wil je kopen dan kunnen we tegen die tijd bv. wel de makelaarskranten opsturen e.d.

Laat maar weten waarmee we je kunnen helpen.

Groet Tom en Gaby

• Bob

Beste Tom,

Bedankt voor de snelle reactie! Helemaal Top!.

Wij hebben inderdaad gekozen voor voldoende voorbereidingstijd. In juni gaan wij voor drie weken naar IJsland toe, deze vakantie hadden we al ingeplanned voordat we besloten hadden er te gaan wonen. Deze vakantie gaan wij misbruiken om een en ander uit te zoeken.

Wij zijn een jong stel dat twee jaar geleden een huis hebben gekocht en wij zijn van plan om die te verhuren. Na twee jaar willen wij dan kijken of alles op z'n pootjes terecht is gekomen en wij willen blijven. Bevalt het, verkopen wij in Nederland ons huis, zo niet kunnen wij altijd nog terug. Hierdoor zijn wij eigenlijk gedwongen eerst te huren. Zijn er veel huur appartementen of huizen in IJsland?

Waar we gaan wonen maakt niet eg veel uit, maar heel de familie ( op 1 na, die woont in Hofn) woont in de “randstad” in Reykjavik, Hafnafjordur, Keflavik, Njardvik etc. Hier is ook het meeste werk te vinden, dus lijkt met het handigst om hier ook te wonen.

Onze “ruwe” planning nu is om in het voorjaar naar IJsland te gaan, eerste zomer in de tourisme te werken om van die tijd gebruik te maken om werk te vinden. Friða heeft het geluk dat ze bij haar opa mag komen werken, hij heeft een verzekerings maatschappij in Keflavik.

Wij zitten met een hoop vragen uiteraard (over visum, wat doe je met je auto etc.), waar hebben jullie je vragen gestelt?

Groetjes Friða en Bob

• Edwin

Hoi Bob,

Wij zijn in september 2002 naar IJsland vertrokken, ik werk bij een incoming touroperator Destination Iceland. Wij hebben heel veel zelf uitgezocht, zomaar even een paar dingen op een rij:

1) Container via Samskip voor de deur en in 3 uur ingeladen en een ruime week later kun je hem gaan inklaren bij de douane, in principe mogen er geen nieuwe spullen bij zitten, dus (zoals bij ons) nieuwe dingen van bv IKEA eerst uit de verpakking halen en opnieuw als gebruikt inpakken. Wij hebben geen check gehad maar heb verhalen gehoord van mensen die met een douanier de hele conatiner door moesten. Conatine wordt vervolgens voor de deur van je huis neergezet (geen gedoe met vergunningen) en als hem leeg hebt (binnen een week) bel je even en komen ze hem ophalen. Eigenlijk heel gemakkelijk.

2) Auto ook per Samskip, wij hebben een Landrover en die moest mee. Je moet wel invoerrechten over een auto betalen als je hem op IJslands kenteken laat zetten (voor ons was dat met een 89-er toch nog 160.000 ISK). Als je dus niet zo´n emotionele band met je auto hebt kun je beter hier een 2e hands kopen.

3) Visa heb je niet nodig als Nederlander zijnde en als jouw partner hier vandaan komt hoef jij ook nog niet direct werk te hebben. Normaliter moet je binnen drie maanden met een arbeidscontract op de proppen komen anders wordt je vriendelijk verzocht het eiland te verlaten.

Nou tot zover een paar dingetjes, ik zal nog wel eens wat opschrijven maar ben nu druk doende met mijn werk af te ronden voor de kerstvakantie.

Groeten uit Reykjavik,

Edwin

• Tom

hoi Bob,

Edwin heeft al het meeste verteld wat ik je nog had willen sturen. M.b.t. tot de auto moet je inderdaad afvragenof je die wilt meenemen. Zeker voor een 4x4 betaal je voor invoerkosten (80% van de dagwaarde wanneer je hem minder dan één jaar in bezit hebt) het wordt wel minder wanneer je je auto al lang hebt. Via het consulaat in België kan je informatie opvragen en ze zullen je waarschijnlijk een telefoonnummer in ijsland geven, hier kunnen ze je precies vertellen wat je aan invoerrechten moet betalen. Hoewel de auto's hier wel duurder zijn scheelt het niet gek veel.

In de regio van Keflavik en Njardvik vallen momenteel veel ontslagen i.v.m. het inkrimpen van de amerikaanse basis. Dit heeft voor een aanzienlijke stijging van de werkloosheid gezorgd dus het vinden van werk kan wat dat betreft wat moeilijker worden.

Woonruimte vinden zal niet al te moeilijk zijn. Er zijn voldoende betaalbare huurwoningen en koopwoningen zijn ook genoeg. De huurprijzen zijn te vergelijken met nederland, een koopwoning is hier aanzinelijk goedkoper (appertementje voor ongeveer 80000 euro). Wij hebben een gemeubileerd appartement gehuurd, die zijn er ook wel te vinden. Dit kan handig zijn als je niet te veel spullen wilt meenemen en rustig wilt uitkijken naar goede woonruimte.

Groet tom

• Bob

Beste Edwin en Tom,

Hartelijk dank voor de super antwoorden! hier kan ik wat mee. Likt me een goede keus om in IJsland een auto te kopen, maar dit zoek ik nog wel ff uit. Kennen ze in IJsland het begrip “oldtimers”? en heeft dit ook voordelen?

Kennen jullie toevallig een site voor huurhuizen waar ik alvast kan rondsnuffelen?

Groetjes

Bob en Friða

• Tom

hoi bob,

zover ik tot nu toe gezien heb zijn huurhuizen mn. van particulieren en ik weet niet waar je zou kunnen kijken.

Er is gelof ik wel zoiets als “oldtimers” maar dat vraag ik even na. Je moet je wel serieus afvragen of je wel een oldtimer wilt (tenzij het een hobby is natuurlijk) want dat kan best onhandig zijn. Dit i.v.m. het weer en de conditie van de wegen hier.

Tom

• Bob van Duin

Beste Tom,

Ik zelf denk dan aan een LandRover Oldtimer, die zijn niet erg gewijzigd de laatste jaren. ( ik denk dan alleen aan een “opgevoerde” kachel). Maar het verstandigste is i.d.d. een auto daar kopen.

Bob

• Edwin

Hoi Bob,

Ik zou in ieder geval een wagen kopen die de omstandigheden een beetje aankan, bij mijn weten zijn er geen oldtimer regelingen zoals die in Nederland bestaan. Bij Landrover kom je dan ook al in de series modellen, leuk als hobby maar voor dagelijks gebruik niet echt aan te raden. Aangezien er hier een tijd lang geen Landrovers zijn geimporteerd (jaren tachtig modellen zie je hier niet) zie je nu mn negentigers op de tweedehandsmarkt. Kijk eens op internet bij de websites die de ijslandse handelaren hebben op www.leit.is zie je wel een paar verwijzingen. Voor een redelijk compleet beeld voor alle beslommeringen bij het verhuizen kun je ook nog op www.ahus.is kijken een website voor buitenlanders in ijsland, hier oa links naar huizen verhuur sites.

All the best,

Edwin

• Antwan

Wij zijn ook volop aan het zoeken op het geweldig net over “emigreren naar IJsland”. Ik ben zelf Nederlander en mijn vrouw is IJslands. Mag ik aan eenieder, die hier iets heeft geschreven, de reden vragen waarom ze naar IJsland zijn geëmigreerd of dit van plan zijn om te gaan doen? Ik ben momenteel werkloos en heb een uitkering. Deze uitkering eindigt in september 2004. Het is erg moeilijk om werk te vinden, ik zit zelf in de ICT markt. Ná september houdt het voor mij op wat betreft de uitkering dus we moeten vóór die tijd werk kunnen vinden. Ik ben nu al een half jaar bezig om iets te vinden en het wil gewoon niet lukken! Ik heb 14 jaar ervaring en er zitten blijkbaar heel veel mensen thuis die ook zoekende zijn….

Wij zijn dus ook zeker aan het denken om naar IJsland te gaan emigreren. Om een nieuw begin te maken (andere mensen, nieuwe omgeving, kortom een nieuw begin). We hebben 2 zonen (1,5 jaar en 8 maanden) dus nu is het op zich nog makkelijk om hun zo mee te nemen (maw: ze zitten nog niet op school).

Ik heb dus als Nederlander 3 maanden de tijd om iets te vinden voor werk, lees ik dat goed? Ik hoef dus nog geen werk te hebben vóórdat ik IJsland binnenkom? Natuurlijk zou dat beter zijn. Zijn er nog meer interessante sites over het emigreren naar IJsland?

Hoe zit het met het kopen van een huis/appartement. Moet je zelf iets inleggen of kun je een complete hypotheek krijgen voor dat huis/appartement?